Ifølge Adyens Retailbarometer for 2023 kommer det frem at den økonomiske situasjonen i Norge har endret handlemønsteret vårt.
Det nederlandske betalingsselskapet påpeker at et endret handlemønster igjen vil ha en innvirkning på landets makroøkonomiske situasjon, hvorav flere norske selskaper nå opplever økte kostnader.
Bør skreddersy tilbud og kampanjer
Undersøkelsen er gjennomført av Sifo på oppdrag fra Adyen og ble gjennomført mellom den 17. og den 21. februar 2023. Totalt har 1059 nordmenn mellom 18 og 79 år svart på undersøkelsen gjennom et nettskjema.
Undersøkelsen viser at hele 43 prosent bruker mer tid på å søke etter gode kjøp før de gjennomfører handelen, samtidig som 31 prosent svarer at prisstigningene har hatt en varig innvirking på eget handlemønster.
Det kommer til å bli enda viktigere for handelsstanden å se over planlagte kampanjer i tiden som kommer, men også å dra nytte av all data de sitter på for å skreddersy tilbud og kampanjer etter kundens behov, sier sier Tobias Lindh, administrerende direktør for Norden hos Adyen, og fortsetter:
Når forbrukerne blir mer prisbevisste får kampanjer og de store salgsperiodene større betydning. Som detaljhandelsaktør må man da forstå at konsumentene enten venter til en kommende salgsperiode eller går til en konkurrent.
Vil bytte ut det faste innkjøpsstedet
Adyen løfter også frem en tidligere undersøkelse utført av SIFO på oppdrag fra Adyen, som viser at hver sjette nordmann er villig til å vente opp til en måned før de gjennomfører et kjøp med en forventning om en lavere pris.
Og like mange er beredt på å vente opp mot et halvt år for å dra nytte av en salgsperiode når de gjennomfører et planlagt kjøp, skriver Adyen.
Over halvparten svarer at de på grunn av inflasjonen og prisstigningen er åpne for å bytte ut sitt faste innkjøpssted av dagligvarer mot et billigere alternativ.