Europris rapporterer torsdag morgen om resultatfall, men økende inntekter, i tredje kvartal. Det skriver E24.
Mer konkurranse og økte fraktkostnader skal være av årsakene til at resultatet faller fra 240,2 millioner kroner i tredje kvartal 2022 til 184,9 millioner i tredje kvartal i år. Dette i et marked hvor lavpriskjedene og butikker med bredt vareutvalg vinner stadig større markedsandeler.
Inntektene lander i kvartalet på 2,1 milliarder kroner, hvilket er en økning på 5 prosent mot samme periode i fjor. Driftsresultatet (ebitda) er ned 21 millioner fra fjoråret og ender på 404 millioner kroner.
Vi så en økning i kampanjesalg, hvor forsidekampanjene våre gjorde det spesielt godt. Hver dag er en kamp i dette markedet, siden forbrukerne er mer prisbevisste. Det er bevises av veksten i forbruksvarer og det faktum at vi selger mer av våre egne merker, sier Espen Eldal, administrerende direktør i Europris.