ANNONSE

Rapport: Kvinner handler smartere enn menn – maksimerer kjøpene

Foto: Istock
Linn Adine Andersen

Kvinner prioriteres dog oftere i målrettet markedskommunikasjon.

ANNONSE

Vi vet at nordmenn jakter gode priser og rabatter som aldri før. Derfor blir også den kommende shoppinghøytiden om mulig mer spennende enn noen gang tidligere.

Skal vi tro Voyados nye handelsrapport kan vi dessuten forberede oss på at det bli mange kvinnelige shoppere som fyller handlekurvene de neste månedene. Ifølge selskapet, som er den største leverandøren av kundeklubb- og lojalitetsløsninger i Norge og Sverige, finnes det nemlig store forskjeller mellom menn og kvinner – der kvinner gjør flere kupp.

I Voyados Retail Radar for 2023 vises blant annet følgende funn:

  • Kvinner sparer i snitt nesten dobbelt så mye som menn når de handler på rabatt
  • Siden 2021 har nordmenn brukt 18 prosent mindre penger per innkjøp
  • Menn handler oftere og for mer enn kvinner – men partene handler like mange varer per gang

Det betyr at menn legger igjen mer penger i butikkene og handler dyrere produkter, mens kvinnene får med seg like mange varer til en billigere penge.

Menn bedre stilt – eller kvinner smartere shoppere?

Rapporten viser også at kvinner handler 34 prosent flere rabatterte varer enn menn i tillegg til at de har økt rabattnivåene med hele 24 prosent sammenlignet med tidligere år. De sparer nesten dobbelt så mye når de benytter seg av rabatter, sammenlignet med den totale innkjøpsverdien.

Den nåværende økonomiske situasjonen får forbrukerne til å prioritere annerledes, både i Norge og de andre nordiske landene. Inflasjonen har gjort mange varer dyrere, og rapporten viser at det framfor alt er kvinner som best bruker rabatter for å maksimere kjøpene.

Dette kan ha sin forklaring i at menn ikke trenger å prioritere like hardt og generelt har mer ressurser å forbruke – eller at kvinner rett og slett handler smartere, sier Johanne Øiestad, markedssjef i Voyado, i en kommentar til rapporten.

Det skal også nevnes at menn ikke er en like prioritert målgruppe for markedskommunikasjon, først og fremst hva gjelder SMS- og mail-kampanjer.

Det sendes i gjennomsnitt ut 50 prosent flere målrettede SMS-er til kvinner enn til menn og seks prosent flere e-poster, opplyser Voyado.

Rapporten Retail Radar 2023 er basert på trender som vises gjennom over 200 millioner kjøp av over 800 millioner ulike produkter blant forbrukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Del artikkel: