Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Den norske kjedeverdien

Den norske kjedeverdien
Power-sjefen Anders Nilsen er et godt eksempel på en som har klatret i systemet og tatt vare på sjansene som ble gitt ham. Fra deltidsansatt ung mann i Elkjøp-systemet og opp til flere toppstillinger, før han meldte overgang til toppjobben i Expert som så ble Power. Her maner han de butikkansatte på Alnabru til å gjøre sitt ytterste på åpningsdagen til den første norske Power-butikken 5. mai i år.
Bilde: Bjørn Skomakerstuen

Det snakkes stadig om vafler, brunost og hva som er de ekte norske verdiene. Jeg vil snakke om den norske kjedeverdien jeg setter aller høyest.

I snart 20 år har jeg jobbet som nyhetsjeger i flere norske mediehus.

En nyhetsjournalist er som en potet; brukandes til alt.

Fra en tsunami på andre siden av jordkloden til en dødsulykke på Hardangervidda eller en soppbefengt barnehage i Bodø.

Nyhetsjegeren er alltid klar.

Litt om mye

Fellesnevneren er at man lærer litt om mye, men det store innblikket går man som regel glipp av. Man har ikke tid. Det er alltid en ny nyhet som står for tur som må videreformidles til leserne.

I halvannet år har jeg nå fått jobbe med noe jeg kunne lite om da jeg troppet opp på min første arbeidsdag. Læringskurven var bratt. Men jeg tenkte som Pippi Langstrømpe og sa at «dette har jeg aldri gjort før, det går sikkert bra».

Status per i dag: Dette er moro, dette er gøy, som fotballorakelet Arne Scheie hadde en tendsens til å si da han kommenterte TV-fotball for NRK.

Ingen novise

Etter å ha besøkt - og snakket med - en rekke norske kjeder og nettbutikker, har jeg på relativt kort tid gått fra å være en novise til å få en følelse av å ha innblikk i noe som ikke altfor mange norske journalister har.

Og det er spesielt én ting som har slått meg gang på gang i møtene med norsk netthandel og retail.

Og det er mulighetene for internt opprykk om man griper sjansen - og gjør det lille ekstra så man blir lagt merke til og fremstår som litt ekstra verdifull for bedriften.

Det snakkes stadig om hva som er de norske verdiene. Jeg vil snakke om den norske kjedeverdien jeg setter aller høyest.

Internt opprykk, rekruttering fra egne rekker og å la de ansatte få blomstre.

La de ansatte blomstre

«Kompetansen har vi internt. Den har vi alltid brukt, og vi kommer til å fortsette med det så lenge jeg er med», sa XXLs lager- og logistikkguru Geir Nielsen til meg nylig.

Det er i grunn en fin måte å oppsummere det jeg har på hjertet. Og som et eksempel på internt opprykk på sitt beste, og som gjør meg lykkelig som journalist, pekte han på makkeren sin Kim André Nilsen.

Adecco-vikaren som for 10 år siden ble oppringt når de trengte plukkhjelp på lageret. Han viste hva som bodde i ham og steg raskt i gradene. Noe beskjedent sier han at han bare grep sjansene som bød seg.

I dag er han logistikksjef for alt av netthandel i Norge, Sverige, Finland, Danmark og Østerrike.

Hurra, tenker jeg stille i mitt eget hode. Slikt liker jeg. Man blir bare glad av å få lov til å servere slike gode hverdagshistorier. Historiene bak staffasjen til et gigantkonsern som XXL. Historiene som sjelden eller aldri blir hørt, men som alle burde høre. Ikke bare internt.

En annen jeg har møtt på min ferd er Power-sjefen Anders Nilsen.

En jordnær, jovial og sprudlende type som har jobbet seg opp fra deltidsstatus i Elkjøp og helt til topps, for siden å bli værende i elektrobransjen med sin delvis autodidakte lærdom som sjef i Expert og siden Power.

Det er garantert tusenvis av lignende eksempler jeg kunne ha nevnt i denne kommentaren. Dere burde alle selvsagt vært nevnt.

Til dere vil jeg bare si: Jeg heier på dere alle!

Del artikkel: