Nærmere 58 millioner nordmenn har besøkt et av Ikeas varehus eller deres nettbutikk i Norge det siste året. Og de har lagt igjen godt med kroner.
Det står klart når Ikea Norge i dag presenterer sine resultater for regnskapsåret 2023, som løper fra september 2022 til og med august 2023. Driftsinntektene ender på 8 549 millioner kroner, hvilket er en økning på 5,8 prosent mot forrige regnskapsår.
Resultatet før skatt viser 533 millioner kroner, opp fra 351 millioner kroner året før, en økning på 182 millioner kroner.
Resultatet gjenspeiler den fantastiske jobben våre 3000 medarbeidere har gjort. Vi har jobbet målrettet for å komme enda nærmere kundene våre, og i et år preget av høy prisvekst og økende kostnader er vi godt fornøyd med resultatet, sier Carl Aaby, administrerende direktør i Ikea Norge, i en pressemelding torsdag ettermiddag.
Til våren åpner Ikea sin første sentrumsbutikk i Norge, i Karl Johan i Oslo. Det planlegges ytterligere et bestillings- og planleggingspunkt på Majorstuen. Hovedstaden omtales som møbelkjedene viktigste marked i Norge.
I tillegg til at vi nå investerer i priser har vi gjennom året gjort store investeringer for å sikre at vi blir mer tilgjengelige. Vi har etablert nye butikkonsept i seks norske byer, fått på plass raskere og rimeligere hjemlevering og hentepunkter for kundene våre over hele Norge og vi har testet nye sirkulære løsninger sammen med Oslo, Bærum og Trondheim kommune. Dette er et ledd i Ikeas målsetting om å bli 100 prosent sirkulære innen 2030, sier Aaby.
Skal bli best på omni
Som følger av mer stabile kostnader innen både råvare og frakt, i tillegg til en effektivisering i verdikjeden, har Ikea Norge besluttet å senke prisene på mellom 800-900 produkter fra og med 1. desember.
Det kan bety enda flere besøkende for kjeden, som har satt seg mål om å bli landets beste omnikanal-aktør. I løpet av regnskapsåret teller Ikea Norge 8,9 millioner besøkende i sine varehus, og hele 49 millioner besøkende i nettbutikken.
Nettbutikken står for mer enn hvert fjerde salg, en trend som skal være økende.
Vi har satt oss et mål om å bli landets beste omnikanal-retailer, som betyr at vi bidrar til å løse kundenes behov og drømmer uavhengig av hvordan de samhandler med oss. For å nå dette målet må vi fortsette å endre oss i takt med tiden, avslutter Aaby.