Foreningen for Dansk Internet Handel har sett nærmere på hva som får danske forbrukere til å velge bort en nettbutikk.
1396 personer fikk spørsmålet "Hvor sannsynlig er det at du vil velge bort en nettbutikk du aldri har handlet hos før, i de nevnte situasjoner."
Undersøkelsen viser at mer enn 8 av 10 forbrukere vraker nettbutikken, om den ikke fremviser kontaktopplysninger. Nesten like mange klikker seg videre, hvis nettsiden preges av dårlig språk.
- Tillit er alfa og omega når man handler på nettet. Hvis kunden ikke kan finne et telefonnummer, en mailadresse eller et organisasjonsnummer, og siden også er fylt med dårlig språk, så er det vanskelig å overbevise forbrukerne om at de skal handle nettopp der, sier Niels Ralund, adm. direktør i FDIH i en pressemelding.
Funnet er en del av FDIH sin E-handelsanalyse.
Dyr frakt får kundene til å trekke seg
I undersøkelsen kan vi også lese hvorfor kundene velger å forlate sine velfylte handlekurver uten å fullføre kjøpet. Vel 1 av 5 kjøp ble aldri gjennomført på grunn av dette.
- Mange av de store og særlig utenlandske nettbutikkene tilbyr ofte fri frakt, og derfor forventer mange kunder å få varerne levert gratis. Det irriterer oss, for den dyre frakten er en reell utgift, som er vanskelig å gjøre noe med for danske nettbutikker – særlig for de mindre, påpeker Ralund.