Hvordan går det egentlig med Kid, som så langt i år har meldt om fallende inntekter og resultater, dratt ned av svenske Hemtex? Jo, i andre kvartal viser det seg at resultatet før skatt endte på 43,5 millioner kroner. Dette er ned fra 67,9 millioner kroner samme kvartal i fjor og med inntekter i kvartalet på 724,1 millioner kroner.
Driftsresultatet (ebitda) holder seg dog stabilt, og ender på én million kroner lavere enn i fjor, nemlig 166,6 millioner kroner. Kid Interiør står for 121 millioner av dette beløpet og Hemtex de resterende 45 millionene.
Nettsalget skal imidlertid ha fått et oppsving og øker med 9,3 prosent i kvartalet. Det betyr at nettsalget nå står for 12,1 prosent av totalsalget, 17,2 prosent om man inkluderer klikk-og-hent. Dessuten skal deres nettsider ha fått flere oppgraderinger, blant annet en chatbot.
Ny pilot gir inntekter
Selskapet lanserte Kid Extended fjerde kvartal 2022 – og det har så langt vist seg å være en suksess. Ved å utvide noen pilotbutikker til Kid Extended inkluderes nye produkter innen både klær og kjøkkentilbehør.
Ytterligere to slike butikker ble åpnet i andre kvartal og inntektene fra denne kategorien var i perioden 10,8 millioner kroner. Nå er det besluttet at konseptet skal videreføres også i Sveriges Hemtex-butikker.
Flytter til Sverige
For resten av året håper Kid på en normalisert bruttomargin på grunn av kombinasjonen av prisjusteringer og normaliserte fraktrater. Dessuten er det bestemt at lagerfasilitetene i Borås skal utvides. Dette skal nemlig bli Kid's nye sentrallager, og det står klart at interiørkjeden ser lyst på fremtiden. Utvidelsen avhenger dog av en godkjenning fra kommunestyret i Borås kommune samt Trafikverket.
Beslutningen er basert på vurderinger av de mest effektive logistikkløsningene for konsernet. I dag har det norske lageret høy fyllingsgrad hvilket medfører begrenset fleksibilitet og økte kostnader. Som følge av dette forventes lagervirksomheten i Norge å bli avviklet i løpet av 2025, skriver selskapet i sin kvartalsrapport.