Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Klarna skal få flere til å netthandle via dem – med AI-satsing

Sebastian Siemiatkowski, medgründer og CEO i Klarna.
Foto: Klarna
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

AI gir oss tilgang til intelligens, kontekst og personifisering, sier Klarna-gründeren.

ANNONSE

Klarna vil at netthandelen skal gå gjennom deres plattform. Derfor har man gjort en rekke oppkjøp gjennom årene for å bredde sitt tilbud og skape nye tjenester som skal lokke brukerne til å netthandle gjennom deres app.

En av disse tjenestene som nå lanseres er muligheten til å kunne sammenligne priser med hjelp av en AI-dreven kamerafunksjon. Forbrukerne vil altså kunne ta bilde av et produkt de har i sine omgivelser, for senere å kunne sammenligne priser og kjøpe varen direkte i Klarnas app.

Den nye shoppinglinsen sies å kunne identifisere over ti millioner ulike produkter og dekker alt fra mote til innredning og hjemelektronikk. Bildene matches mot over 50 millioner tilbud fra butikker i søke- og prissammenligningsverktøyet.

Klarna er det smarte valget, uavhengig av om du ser etter shoppinginspirasjon, personlige anbefalinger eller den beste prisen. Akkurat som internett ga oss tilgang til informasjon, så gir AI oss tilgang til intelligens, kontekst og personifisering. Klarna har tatt i bruk dette for å bygge bro mellom den fysiske og den digitale verdenen. Det gjør vi gjennom å koble sammen hvordan mennesker blir inspirert av hvordan datamaskiner søker. Jeg er superstolt over at Klarna leder denne revolusjonen innenfor retail, sier medgründer og CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.

Samtidig passer man på å sjøsette kjøpbart videoinnhold, etter det man beskriver som en vellykket lansering i USA. Der vil samtlige produkter som vises i en video kunne kjøpes direkte i appen. Noe som ikke minst settes pris på av de som allerede i dag bruker bevegelig materiale i sin markedsføring.

Hos Ani Jewels ser vi smykker som så mye mer enn bare vakkert tilbehør. De symboliserer kjærlighet, minner og noe av betydning. Vi er glade over å samarbeide med Klarna og å kunne introdusere kjøpbart videoinnhold gjennom deres app, hvilket gjør at vi kan vise håndverket og individualiteten i hvert smykke på beste måte, sier Bianca Ingrosso, medgründer i Ani Jewels.

Vi har tidligere skrevet om hvordan Klarna vil kunne samle inn brukerdata og derigjennom gi e-handlere muligheter til å personalisere innholdet ytterligere. Å få flere brukere til å aktivt shoppe gjennom deres app gir naturlig nok betalingsgiganten viktig informasjon som man senere kan selge på.

Del artikkel: