For to år siden innførte regjeringen et utvidet lovverk for offentlig sektor, som inkluderte nye krav i tråd med EUs webdirektiv (WAD), om universell utforming på norske nettsider.
I 2025 skal imidlertid et nytt EU-direktiv vedtas i Norge, nemlig Tilgjengelighetsdirektivet (EAA). Da vil kravene til private virksomheter som leverer blant annet e-handelstjenester, skjerpes.
Dette markerer en betydelig forpliktelse for næringslivet, og det er avgjørende at aktører innen e-handel tar nødvendige skritt for å oppfylle det kommende lovverket og unngå potensielle konsekvenser, skriver konsulentselskapet Useit, som har gjennomført en undersøkelse av Norges største nettbutikker.
Nederst i artikkelen finner du en liste over alle nettbutikker som ble undersøkt.
Basert på funnene i undersøkelsen konkluderer selskapet med at den norske netthandelsbransjen stort sett er uforberedt på det som kommer. På sikt kan norske e-handlere risikere millioner i dagbøter – om ikke universell utforming av nettsidene implementeres innen sommeren 2025.
"Grunnleggende forutsetning"
Ingen av de 20 aktørene skal ha klart å bestå mer enn halvparten av testene gjennomført av Useit. Vi har tatt en nærmere titt på hva norske e-handlere må bli flinkere på.
Følgende tolv områder ble testet:
- Grensesnittet kan betjenes ved hjelp av tastaturet
- Skjermlesere presenterer grensesnittet på en nyttig måte
- Statusmeldinger og liveoppdateringer blir lest opp av skjermlesere
- Fargene brukes ikke alene for å formidle informasjon
- Kontrastene er tilstrekkelige i grensesnittet
- Animasjoner og bevegelser kan pauses i grensesnittet
- Det er mulig å forstørre teksten med minst 200 prosent
- Det er alternativer for komplekse pekebevegelser
- Forhåndsinnspilte videoer er tekstet
- Brukerne mottar klare instruksjoner i skjemaer
- Brukerne får hjelp til å rette opp feil i skjemaer
- Nettsiden er responsiv og håndterer tilpassede tekstavstander
Nettbutikkene i undersøkelsen oppfylte i gjennomsnitt 23 prosent av de nevnte testkravene.
Stadig større del av hverdagen vår digitaliseres. Mulighetene til å delta er en grunnleggende forutsetning for velfungerende samfunn og sterke demokratier. Universell utforming er derfor en grunnleggende forutsetning for å kunne bygge samfunn hvor mennesker likestilles, sier Tove Linnea Brandvik, Forbundsleder i Norges Handikapforbund, i en kommentar til undersøkelsen.
Synshemmede opplever flest problemer
Ingen av nettbutikkene oppfylte punkt 2, 3 og 6. Samtidig har alle nettbutikker alternativer for komplekse musebevegelser, som gjør det enklere for personer med motoriske begrensninger eller kognitive utfordringer å bevege seg i nettbutikken.
Ifølge Useit er det i størst grad synshemmede brukere som opplever mesteparten av problemer. I enkelte tilfeller skal det ha vært praktisk umulig å gjennomføre et enkelt kjøp, beskriver selskapet.
Vi håper at undersøkelsen gir en nyttig påminnelse for alle aktører som vil bli berørt av den nye loven – det er på høy tid å sette universell utforming på toppen av agendaen og ta konkrete skritt for å sikre at deres e-handelsnettsider er tilgjengelige for alle, skriver Useit.
"Kan styrke merkevaren"
Underøkelsen er altså basert på totalt 22 krav til universell utforming i samsvar med retningslinjene i WCAG 2.1. I det nye direktivet som vil innføres i 2025 (EAA) vil det være 47 krav til universell utforming. Disse kravene til tilsynsmyndigheter være ansvarlige for å overvåke at norske nettbutikker etterlever.
Som nevnt tidligere vil manglende overholdelse kunne føre til høye dagsbøter, men det er ikke den eneste grunnen til at Useit anbefaler norske nettbutikker å sette i gang med arbeidet om universell utforming allerede nå.
Ved – i henhold til prinsippet om universell utforming – å bygge løsninger som er universelt utformet helt fra starten, kan bedrifter nå et stort antall nye kunder og samtidig styrke sin merkevare ved å bidra til menneskerettigheter og bærekraftig utvikling, skriver selskapet, og fortsetter:
Det er nå på høy tid for en kulturendring i mange organisasjoner. E-forhandlere og andre kommersielle aktører må bli flinkere til å lage løsninger som fungerer for flest mulig allerede tidlig i designprosessen. Vår erfaring er at det tar mange år å bygge opp kompetanse og det kvalitetsnivået som kreves for å kunne møte de kommende lovkravene.
Disse nettbutikkene ble undersøkt av Useit: Adlibris, Bikeshop, Blivakker, Blush, Ellos, Eqology, Farmasiet, Fjellsport, Getinspired, Godtlevert, Jollyroom, Komplett, Lekekassen, Lyko, Milrab, Morgenlevering, Oda, Proshop, Snushjem, XXL.
Hele undersøkelsen finner du her.