Netthandelen er på ingen som helst måte glemt når den svenske motekjeden H&M lanserer sin nye kjede Arket.
Nylig åpnet de sin første butikk på fjonge Regent Street i London. Samtidig ble varemerkets netthandel tilgjengelig i 18 europeiske land.
Norge er utelatt
Av de nordiske landene er det Sverige, Danmark og Finland som Arket har valgt å satse på.
De norske kundene er ikke prioritert ved denne satsingen.
- Vi er veldig glade over å kunne introdusere Arket og ønske de første kundene våre velkommen til butikken i London og på nett. I to år har vi jobbet mot dette, og vi er veldig spente på å endelig kunne dele dette med resten av verden, sier Lars Axelsson, administrerende direktør i Arket, i en kommentar på H&Ms hjemmeside.
Selger andre merkevarer
I tillegg til klær kommer H&M og Arket blant annet til å selge kjøkken- og hjemmeprodukter. I sortimentet har de plukket rundt 40 eksterne varemerker. Brio, Reebok og Adidas er tre merkevarenavn som blir å se hos Arket.
Etter London er det København som står for tur på butikkfronten.
Åpningen i Kongens by skjer i løpet av september.
Sverige står litt bak i køen
Også de svenske kundene må i første omgang ta til takke med Arket på nett. Men våren 2018 er det planlagt åpning av en butikk på Biblioteksgatan i Stockholm.
Og i tillegg til klær og diverse produkter fra eksterne merkevarer, vil Arket-kundene kunne ta seg en pause under handleturen i butikkenes egne cafeer som skal etableres i butikkenes underetasjer.