Kua har vært kalv, og gigantkonsernet Apple har vært en eplekart.
Så tidlig som i 1988 fattet trønderen Bjørn Tore Brevik interesse for de amerikanske epleproduktene, og han jublet da smått ikoniske Steve Jobs kom tilbake til selskapet igjen i 1997. Brevik mente produktene burde være mer tilgjengelig for mannen i den norske gata, og begynte å jobbe med akkurat det for øye.
Siden da har Apple og Brevik vokst seg større side ved side; uten sammenligning forøvrig.
Stasjonsvogna røyk
I september 2002 var han klar for å åpne Eplehusets første butikk i Trondheim. Pengene han fikk for salget av familiens Volvo stasjonsvogn var avgjørende for at han kunne realisere drømmen om egen bedrift og butikk.
I dag, 15 år senere, har han opplevd at lille Eplehuset har blitt ganske mye større.
I 2015 bikket de den magiske grensen med over én milliard kroner i omsetning. En butikk er blitt til 22, og nettbutikken er inne i sitt 12 leveår.
- En eventyrlig reise
- Vi har hatt en eventyrlig reise, sier gründer-sønnen Marius Brevik som også innehar stillingen som markedsdirektør i Eplehuset.
Han møter eHandel.com for en liten prat om det «fruktige» merkevarenavnet som har preget Brevik-familen i lang, lang tid.
I fjor, da selskapet avholdt en stor sommerfest for sine 350 ansatte for å feire milliardomsetningen året før, hadde pappa Brevik kjøpt den tidligere omtalte Volvoen tilbake, og den berømmelige ringen var sluttet.
- Artig, sier Brevik den yngre og koster på seg et lite smil.
Her er den berømmelige Volvoen som startet det hele. Foto: Privat
En av de utvalgte
Eplehuset er ett av totalt fem norske selskaper som kan kalle seg Apple Premium Reseller (APR).
Og av disse fem er Brevik & Co klart størst.
APR-sertifiseringen betyr et tett og nært samarbeid med Apple, med klare føringer på hvordan butikkene skal fremstå. Møbler og millimeterpresis plassering av både inventar og produkter styres i stor grad fra de høye herrer i USA.
Man får mer følelsen av å være i et galleri enn i en butikk når man er hos Eplehuset. Rent, pent, strikt - men ikke sjelløst og ganske så fjongt - er følelsen undertegnede får i butikken i Storgata i Oslo.
Gjennomgangstonen i alle Eplehusets butikker er som dette. Her fra butikken i Storgata i Oslo. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Tett på kjernen
- Hvordan er det å jobbe så tett på gigantiske Apple?
- Det er litt rart å si det, men vi har jobbet med Apple lenge før de ble store som i dag. Så for oss føles det ikke som vi jobber med en gigant. Men det er klart vi drar veksler på den kunnskapen og profesjonaliteten de innehar. Kunnskap, tilgjengelighet, begeistring og atmosfære er fire viktige elementer vi prøver å etterleve, sier Brevik.
Folkelighet er et annet element som er viktig.
- I butikkene, som vi og Apple ønsker skal oppfattes som en destinasjon, skal alle kunne komme som de er. De ansatte snakker et enkelt språk som alle forstår, og de ansatte er kledd i vanlige T-skjorter for å ikke virke fremmedgjørende. Vi ønsker å fremstå som folkelige.
Service er fremtiden
Det nye som Eplehuset så smått i gang med er å skille ut servicedelen fra butikkene.
- Det blir fort fullt og mye kø i butikkene når kunder som skal handle en telefon står sammen med folk som ønsker å få reparert en telefon. Derfor ønsker vi å skille delene fra hverandre og etablere egne servicesentre. Servicesentrene skal bestå av de samme elementene som gjør at folk kjenner seg igjen og skjønner at det er Eplehuset de besøker, sier Brevik.
Det første av servicesenteret åpnet i Oslo i mai år, mens Bergen og Trondheim står for tur.
På en vanlig dag kan så mange som 400 personer være innom servicesenteret i Oslo. Bak glassveggen i bakgrunnnen av bildet kan man bestille eksperthjelp og uforstyrret få en-til-en-hjelp med det som skulle være av Apple-relaterte problemer eller spørsmål. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Denne satsingen, samt en endring av butikkstrukturen, gjorde at resultatet før skatt i fjor endte på 3,2 millioner kroner - en nedgang på 21,5 millioner kroner fra året før.
Interne vegger ble revet
- I tillegg til dette «rev» vi en del vegger vi hadde bygget mellom våre egne avdelinger. Vi gjør alt vi kan for å oppfattes likt enten du som kunde oppsøker en butikk, er på nett eller snakker med kundeservice, sier Brevik.
- Hva tenker du om fysiske butikker vs nettbutikk?
- Begge skal være Eplehuset, og felles for dem er at de fremstår som steder kundene kan gjøre research i forkant av et kjøp. Mens butikkene kan sies å være store showrooms, snakker vi om nettet som et leveringsalternativ.
2015 var året de bikket over milliarden i omsetning.
I fjor endte omsetningsresultatet på 967 millioner kroner.
En av Eplehusets 350 ansatte, her på serviceavdelingen i Oslo, tar hånd om et defekt produkt. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Eplet består
- Noen fare for at Apple ikke er like i vinden som før?
- Nei, ingenting tyder på det, svarer han kjapt.
- Hva er ditt favorittprodukt?
- Apple Watch.
- Det er vel arvedig belastet, og en dyd av nødvendighet i Brevik-familien, å ha et eller flere Apple-produkter. Hvilket var det første du skaffet deg?
- Det var en Ipod jeg kjøpte i 2001 for konfirmasjonspengene mine. Kameratene mine skjønte ikke helt hvorfor jeg kjøpte den. Den gang var det jo Minidisker som var tingen, sier Brevik avslutningsvis.