ANNONSE

Kodeknekking og kunsten å få kundene inn i akkurat din butikk

Kodeknekking og kunsten å få kundene inn i akkurat din butikk
Torshov Sports rendyrkede fotballbutikk på 1200 kvadratmeter kan lokke med et eget testrom. Her kan du snøre på deg drømmeskoene som Messi eller Ronaldo bruker og leke deg med ball på et splitter nytt kunstgressdekke inne i butikken.
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Du har skutt gullfuglen som butikkeier om du klarer å skape en opplevelse utover det å bare selge en vare. Det kan fort sikre deg en venn for livet.

ANNONSE

Et kult og spektakulært enkeltelement i butikk, som bryter litt med det normerte og forventede, kan være nok til at en kunde velger din butikk fremfor nettet eller en annen butikk som selger identiske varer. 

Kall det gjerne en markør.

En slags personlig signatur som gjør at kundene ikke glemmer hverken deg eller butikken din etter en handel.

Og som kan ha en slags magnetisk effekt som får kundene tilbake igjen ved en senere anledning.

En opplevelse utenom det trivielle som det tross alt vanligvis er å kjøpe en vare.

Vi har tatt en titt på et lite utvalg butikker som tenker slike tanker. 

Revir

En slags urban frilufts-oase med et visst hipster-preg midt i Oslo sentrum. Hvor  både fjellklatrere, snowboardere, hundekjørere, Sydpolen-farere og turmannen i gata kan enes om at det tross alt er noe som binder dem sammen. Som kvalitetsutstyr i outdoor-segmentet som det ikke går 13 på dusinet av, og som kan diskuteres, tas og føles på mens man lydfølges av stedets kvernende italienske kaffemaskin eller DJ-stasjonen som kan trylle frem drøye hip hop-beats fra 1980-tallets Bronx.


Revir.

Revir. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Power

Droner er det mange som selger. Hvordan har elektrokjeden Power klart å skape en spesiell ramme rundt et mulig dronekjøp? tenker du kanskje. Jo, de har skapt en slags testbane. Innendørs. På Alnabru i Oslo. Se for deg sikkerhetsnettene du garantert har sett omkranse en av de utallige trampolinene som ofte står og vansmekter i norske hager. Gang det opp et par hakk i størrelse og volum, og du har svaret. Her er det bare å møte opp og be om å få en flytime. Ser kult ut - er sikkert ganske kult også.

Plantasjen Koteng (Skullerud i Oslo)

En klassiker som etter et besøk, særlig kanskje for barnefamilier, fremstår som et langt mer attraktivt alternativ enn mange andre steder hvor man får kjøpt blomster, busker og trær. Hvorfor? Svaret er karper i små dammer inne i selve butikken, hvor det også er en egen fulgleavdeling med pipende pippipper i mange farger, størrelser og fasonger. Fyll på med en liten kafé som kjører hardt på vafler og is - og en utendørs lekeplass. Det perfekte stedet for unger som kjeder seg mens mamma og pappa ikke klarer å bestemme seg for om det blir fuchsia eller tuja. Definitivt tommel opp.


Plantasjen.

Plantasjen. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Dapper

Kåret av Oslo Handelsstands Forening som «Årets butikk» i Oslo og Akershus. Barberutstyr, sykler og herremote i en miks som gir deg følelsen av at denne kombinasjonen fremstår som verdens mest naturlige. Den berømmelige rosinen i pølsa for denne butikken er utvilsomt barbersalongen innerst i lokalet i Nordre gate på Grünerløkka. Her kan du teste det du vurderer å kjøpe, eller få en skikkelig skjegg- og hårtrim av kyndige barberere. Salvador, aka Lord Jack Knife, omtalt som en av verdens beste barberere av det internasjonale herremagasinet GQ, finner du titt og ofte med barberkniven i hånden hos trioen bak dette butikkonseptet.


Dapper.

Dapper. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Babybanden

Alt ligger til rette for at denne 2200 kvadratmeter store butikken som åpner på Skøyen rett over sommeren kan bli en spektakulær innertier. Baby- og barnebutikk på steroider. For bare hør hva som kommer: Egen innendørs testbane for barnevogner på en drøss med forskjellige underlag. Mulighet for å kjøre biler inn i butikken for å stå tørt, vamt og lyst under montering av barneseter. 20 ferdiginnredede barnerom til inspirasjon. Selvbetjent kaffebar. Timebestilling for å få en personlig hjelper i butikken. Aktivitets- og filmrom for barna. Og en egen pappakrok for litt butikkslitne pappaer. 

Torshov Sport

I slutten av mars i år åpnet Torshov Sport en rendyrket fotballbutikk på Torshov i Oslo. 1200 kvadratmeter flate er viet utelukkende til fotball. I 2. etasje kan du låne og teste drømmeskoene dine i et eget testrom som har alt en fotballfantast kan drømme om. Det du ikke får tak i her, får du neppe tak i noe annet sted i verden. Butikken har også en egen «museumsavdeling» med blant annet VM-baller, legendariske fotballsko-modeller som ikke produseres lenger og den lokahistoriske fotballfortellingen som ligger til grunn for etableringen av Torshov Sport i et portrom i 1935. Og til slutt; i en egen avdeling kan du få formstøpt personlige leggbeskyttere eller få navnet ditt trykket på ballen eller fotballskoene dine.


Torshov Sport

Torshov Sport Foto: Bjørn Skomakerstuen

Ikea

Konseptet ballrom ble trolig introdusert i Norge av Ikea da de åpnet sin første butikk utenfor Sverige på Slependen høsten 1975. Et konsept som lever like bra i dag som for mer enn 40 år siden. Kall det gjerne Ikea-signaturen for barnefamilier. Siden har ballrom dukket opp mange steder, som for eksempel på Danskebåtene, McDonald´s og en drøss med lekeland. Men for oss som vokste opp på 1970- og 80-tallet, så er det nok ballrommet på Slependen som huskes som først og kanskje aller best.



Foto: Yay Images

Urban Playstore

En kasseløs tilværelse og flere gate-lekne og digitale grep preger den 650 kvadratmeter store Urban-butikken på Strømmen Storsenter. Bordtennisbord, en egen gamer-avdeling og en LED-lyskledd, gjennomsiktig basketkurv midt i hjertet av butikken er noen av elementene som skal få unge mennesker inn i butikken. I denne butikken finner du ingen ansatte som henger bak kassa og venter på kundene. Her er det snarere tvert om de ansatte som oppsøker kundene. Gjerne for en kort bordtennis-match før både klær eller sko er i boks.

- Dette er en omnikanal-test hvor målet er at vi skal ta hånd om kundene hele veien. Vi skal tilby kundene en funksjon som gir dem noe mer. En opplevelse litt utenom det normerte. Å innføre noe slikt uten at det har noen hensikt for kundene blir på mange måter meningsløst, sier Geir Enger, digitalhodet i Varner-eide og gatesmarte Urban, til eHandel.com.


Urban Playstore.

Urban Playstore. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Angler

Angler er en forholdsvis fersk nykommer i Nydalen i Oslo og må sies å være en slags våt drøm for fiskeentusiaster. Oppstarterne har tydeligvis lagt seg i selen for å skape en butikkramme rundt utelivet som hører med for fiskerne. I butikken står det blant annet en gammel Land Rover (mange fiskere bruker kanskje en slik for å komme frem til de beste fiskeplassene) - og de har en peis. Midt i butikken. Et mulig alternativ til det klassiske leirbålet som er det naturlige samlingspunktet for fiskerne og deres fiskeskrøner når dagen er omme. Det eneste som mangler er lukten av svart kokekaffe fra bålkjelen.


Angler.

Angler. Foto: Angler

Oslo Dyrebutikk (Alna senter)

Butikkens store blikkfang er et massivt akvarium på 25 000 liter som kostet nær én million kroner å få operativt. No guts, no glory. Dette er en klar indikator på hva butikken driver med, og hvor mye de bryr seg om det de driver med. Det massive skuet fenger vel så mange voksne som barn, og kan med litt tid fort bli en av de virkelig store attraksjonene på Alna senter i Oslo.


Oslo Dyrebutikk Alna.

Oslo Dyrebutikk Alna. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Del artikkel: