ANNONSE

Elkjøps tidligere kjededirektør velger Kompletts nye markedsplass

Elkjøps tidligere kjededirektør velger Kompletts nye markedsplass
Andreas Niss, tidligere kjededirektør og butikkbygger i Elkjøp, nå administrerende direktør i Elektroimportøren, har valgt å selge konsernets varer på Komplett Marketplace.
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Både Elkjøp og Komplett er nå oppe og står med de mye omtalte markedsplassene sine.

ANNONSE

Tirsdag denne uken ble det kjent at både Elkjøp og Komplett, som lenge har kjempet om å være først ute med en digital markedsplass på nett, så smått er i gang med å skrive et nytt, norsk og historisk netthandels-kapittel.

De mye omtalte markedsplassene, som gjentatte ganger har vært forsinket, er nå endelig en realitet.

- Når flere og nye kunder

En av aktørene som velger å selge sine varer på Komplett Marketplace er Andreas Niss og Elektroimportøren.

Niss har en fortid som kjededirektør og butikkbygger i Elkjøp - Kompletts store markedsplass-konkurrent.

- Vi har tro på at markedsplasser med et bredt vareutvalg vil fange kunder vi selv ikke når ut til, sier Niss i en pressemelding.

I løpet av et par år tror han at en vesentlig del av Elektroimportørens omsetning vil gå via markedsplassen.

I 2016 omsatte Elektroimportøren elektromateriell og elektrikertjenester for 413 millioner kroner.

I år sikter Niss seg inn mot 600 millioner kroner.

Elektro, dingser og barneutstyr først ut

Så sent som 21. juni, i et intervju med Komplett Marketplace-sjefen Anton Hagberg, kom det klart frem at nettkjempen i Sandefjord var nært forestående en soft launch.


Anton Hagberg.

Anton Hagberg. Foto: Morten Rakke/Komplett

I dag sier Hagberg følgende i en pressemelding:

- Dette er en viktig milepæl for oss i Komplett. Vi har jobbet i flere år med å utvikle plattformen, og for første gang får vi testet denne for et bredere publikum. I sommer skal vi sikre at kundeopplevelsen fungerer godt, før vi åpner døren for et større antall partnere innen mange produktområder som skal selge sine varer side om side med våre egne kategorier.

Elektroimportøren, Elefun og Babybanden er de første partnerne som er med i første omgang på Kompletts markedsplattform.

- Lanserte forrige uke

Elkjøps digitaldirektør, Filip Elverhøy, sier til eHandel.com at elektrogiganten satte i gang en soft launch i forrige uke.

- Dette er veldig moro. Og det er moro å se at vi kan utfordre våre tradisjonelle modeller, sier han.

Å kalle Elkjøps lansering en soft launch er en sterk underdrivelse.

Hele 2000 nye varer fra fire ulike selskaper er nå tilgjengelig på nett.

Har moderert markedsplass-målene

i september i fjor, under DNB Retail and Consumer Conference i Oslo, uttalte konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch at de skulle lansere markedsplassen i januar i år, at de hadde 10-20 samarbeidspartnere på plass og at de siktet seg inn på 1,6 milliarder omsetningkroner i 2017.

Nesten et halvt år forsinket er ambisjonene jekket ned noen hakk. Målet er at markedsplassen skal nå en omsetning på én milliard i løpet av tre år.


Filip Elverhøy.

Filip Elverhøy. Foto: Elkjøp

Får med B2B-kjempe på laget

Et av selskapene som nå er å finne på Elkjøps markedsplass er Enor, selskapet som eier Culina, en knivskarp leverandør av kjøkkenutstyr til Horeca-markedet

Norske restauranter, hoteller og kantiner hentet i fjor ut kopper, kar og dekketøy for 320 millioner kroner hos Culina, som i sitt segment er markedsledende innen det norske B2B-markedet.

Også Gastronaut, som blant annet vil komplettere Elkjøp i grillsegmentet, er klare for et lite markedsplass-eventyr.

Slipper til nye steg for steg

Elverhøy sier at de i tiden fremover vil se til at alt fungerer, og ikke minst påse at kundene liker det de blir tilbudt.

- Vi skal ha en bred appell, sier Elkjøps digitaldirektør, som tidligere har bakgrunn som norgessjef i svenske NetOnNet.

Ettersom Elkjøp har kjøkken som et definert satsingsområde, blir det naturlig nok mye å finne som kan få plass i nordiske kjøkkenskuffer og kjøkkenbenker.

- Ellers er det jo sesong for grilling, og vi vil fortløpende fylle på med kategorier som har en naturlig link til våre produkter, sier Elverhøy til eHandel.com.

Del artikkel: