ANNONSE

Dette er Danmarks markedsplass-våpen mot storheter som Amazon og Alibaba

Dette er Danmarks markedsplass-våpen mot storheter som Amazon og Alibaba
Wupti, som eies av Dansk Supermarked Group, har som mål å bygge en så stor og sterk markedsplass som mulig for å holde netthandelen hos broderfolket i sør på danske hender.
Bilde: Wupti
Bjørn Skomakerstuen

Sverige er der, mens Norge kommer. Torsdag åpnet Wupti for at danske netthandlere skal kunne hamle opp med internasjonale markedsplass-giganter.

ANNONSE

Markedsplasser er en het potet.

Svenske CDON Marketplace har allerede befestet sin posisjon som størst i Norden på dette feltet.

Norge og Komplett Marketplace følger snart på, mens Danmark og Wupti åpnet nettdørene torsdag denne uken.

Felles for alle de nordiske markedsplassene er at de ønsker å innta en posisjon i sitt eget «nabolag» før storheter som gjerne har navn som begynner på A kommer rullende inn med alt de har av futt og fart.

Dobling av antall varer på kort tid

I vår annonserte Dansk Supermarked Group, som eier Wupti, at de ønsket danske nettbutikker velkommen til sin kommende markedsplass for å sikre at dansk netthandel og danske penger forble på danske hender.

For bare to måneder siden hadde plattformen partnere som kunne vise frem 28 000 forskjellige varer.

Da markedsplassen offisielt åpnet torsdag denne uken var antall varer allerede mer enn doblet, skriver Dansk Handelsblad.

- Vår ambisjon om å skape en markedsplass hvor danske nettbutikker samlet kan nå ut til en langt større gruppe av potensielle kunder, har blitt tatt meget godt i mot. Det er kommet til så mange nye partnere, at vi sammen har mer enn doblet antall varer og relevansen for kundene på bare et par måneder, sier Kenneth Nielsen, konsernsjef i Dansk Supermarked Group.

Del artikkel: