«Physical Store Online Shopping Control» er navnet på et dataprogram som Amazon har tatt patent på, skriver The Verge.
For verdens største nettbutikk har stadig tanker om fysiske butikker, og vil på den måten forhindre kunder som er inne i en av deres butikker å drive prisjakt på nett for å sjekke om varene de ser på er billigere et annet sted.
Satser på fysisk tilstedeværelse
I november 2015 åpnet de sin første fysiske bokhandel i Seattle, og har siden varslet om flere av samme sort.
Nylig ble det også klart at Amazon kjøpte opp den amerikanske dagligvarekjeden Whole Foods, som har nesten 500 butikker i USA, Canada og Storbritannia.
Pris: Nesten 14 milliarder dollar.
Det er et velkjent retail-problem at kunder kommer inn i en butikk for å prøve og kjenne på et produkt, for så å gå tomhendte hjem for å bestille varene billigst mulig på nett.
WIFI-kontroll
Formålet er at Amazon til enhver tid skal ha kontroll med hva som skjer på de trådløse nettene som de naturlig nok vil ha i de fysiske butikkene sine.
Et eksempel: Du går inn i en skobutikk of kobles opp på butikkens trådløse nett, mens du titter rundt i skohyllene. Du finner finner et par som frister, men tar som en rutinert nettbruker en liten sjekk om det skulle være andre som tilbyr de samme skoene til en billigere penge.
Det er her Amazons program slår til.
Amazon-butikkens nett vil fange opp at du er inne på en konkurrerende nettside. Da kan ett av to skje.
- Om du finner skoparet 100 kroner billigere et annet sted enn butikken du er i, kan programmet sende deg en rabattkupong på tilsvarende sum for å få deg til å handle der du er.
- Eller programmet kan rett og slett nekte deg adgang til konkurrerende nettsteder.
Jeff Bezos, sjefen for det hele, regnes som verdens tredje rikeste menneske. Hans totale formue anslås til å være på rundt 700 milliarder norske kroner.
Amazon har omtrent 350 000 ansatte.