Fire friluftsinteresserte studiekompiser endte opp med selskapet Amok og egen nettbutikk før de var helt i mål med studiene.
Det var selskapets produktutvikler og med-gründer, Jonas Haug, som under en seilas i Karibien fikk ideen til hengekøyen Draumr, som så langt har solgt for mer enn 10 millioner kroner i mer enn 40 land.
Tropevarme ga drømmeidé
Det var varmt og klamt under dekk, så han endte opp i en hengekøye mellom mastene oppe på dekk.
Det han lå i var en tradisjonell hengekøye som ikke er egnet for å sove lenge og godt i.
- Draumr kan henges opp stort sett overalt, og er designet med tanke på å sove godt og som et alternativ til telt, sier daglig leder og salgssjef i Amok, Steinar Bukve Witsø, til eHandel.com.
Han innrømmer at det har blitt noen overnattinger på kontoret når det har stått på som verst.
AMOK-GJENGEN: Fra dette kontoret på Bryn i Oslo styrer kvartetten bestående av Steinar Bukve Witsø (foran til venstre), Mikkel Hilde Haslum, Jonas Haug og Didrik Abrahamsen Amok-skuta. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Fri sikt og integrert holder til brus-boksen
For rett i underkant av fem laken leveres hengekøyen med tak, myggnetting og et solid liggeunderlag som blir liggende stødig ved hjelp av ulike lommer som holder den på plass.
Og om du ikke ønsker å ligge, kan du enkelt ved å dra i en stropp på hver side av deg løfte opp ryggedelen og fikse en stol i stedet for.
På tur er er du sikret utsikt dersom du er flink og setter den opp på riktig sted. For i denne hengekøyen ligger eller sitter du nemlig på tvers - og har derfor ingenting foran deg som hindrer sikten.
Og når du er vel på plass i hengekøyen, finner du enkelt frem til myggnettet på venstre side, og en holder til øl- eller brus-boksen til høyre.
Og hengekøyen er på ingen som helst måte noen tung bør å dra med seg på tur. Fiks ferdig med oppheng veier oppakningen bare 1,4 kilo.
DRAUMR-DRØM: Kajakk-liv og fantastisk utsikt i nord-norsk natur. Foto: Terje Høihjelle/Amok
Populært i utlandet
Da gutta begynte å selge hadde de allerede på plass tre lager på tre forskjellige steder. Et i USA, et i Rotterdam innenfor EU og et i Norge. Den globale tanken var til stede fra første sekund for gjengen som nå bruker mer tid på kontoret enn i skogen og fjellet.
- I fjor var 70 prosent av salget vårt internasjonalt, sier Witsø.
Han regner med at de totalt har solgt 4-5000 Draumr-hengekøyer. De selger via egen nettbutikk, samt at de i dag er tilgjengelig i rundt 15 norske butikker, og 70 butikker i Europa forøvrig.
Slik kan livet arte seg senhøstes i Veitastrond i Luster. Foto: Bård Basberg/Amok
Vil vokse i USA med folkets penger
I slutten av juni lukkes en folkefinansieringsrunde som så langt har sikret dem 3,5 millioner kroner.
Dette skal i all hovedsak brukes til ansettelse av person som skal drive med markedsføring og salg, samt at pengene skal brukes til en enda hardere satsing på Nord-Amerika, som er et av de største og viktigste markedene for selskapet som holder hus på Bryn i Oslo.
Selskapet har allerede fått tilbud fra amerikanske oppkjøpere.
Segl, en enklere lillebror av Draumr, er neste produkt det skal satses på. - Dette blir nok mer en park- og strand-hengekøye, sier Witsø. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Men folkefinasieringsrunden handler vel så mye om kunnskap og dedikasjon til produktene hos investorene, som penger, for Amok.
- Vi er opptatt av at investorene som kommer inn skal kunne bidra med mer enn penger. Det kan være alt fra å være produktambassadører, idéutviklere, turfolk som kan teste produktene eller drive med markedsføring, sier Witsø.
- Med unntak av oppstartsåret 2013 har vi gått med overskudd hvert eneste år, sier Witsø avslutningsvis.