I 2006 startet han Ã¥ jobbe sammen med tvillingsøsteren Charlotte Bjørn i Handysize, selskapet hun gründet sammen med Mette Grimsgaard.Â
Han fikk ansvaret for den digitale delen knyttet til det som etter hvert ble en håndfull reisebutikker med spesialkompetanse på alt som trengs for en som er på reisefot.
i 2012 ble Handysize Nordic etablert, og det hele ble mer rettet mot B2B-markedet, med selskapet i en ny rolle som distributør.
- Mye av det du ser av non food-artikler på norske flyplasser og sykehus kommer fra oss. Som for eksempel bamser, småelektriske produkter, pakksekker og leppepomader, sier Charlotte til eHandel.com.
I fjor sommer la Handysize ned nettbutikken etter en styrediskusjon, og det faktum at nettbutikken ikke hadde noen optimal grunnløsning som var forenlig med 2017.
- For mannen i gata
Men der Handysize og Charlotte slapp taket, tok Ketel tak og fortsatte på sin digitale reise med opprettelsen av nettbutikken Travelstuff.no i oktober i fjor.
- Nordmenn reiser mer eller mindre hele livet. Enten det er til Syden eller hytta. Nettbutikken skal være for mannen i gata, sier Ketel, som håper å nå en omsetning på 2,5 millioner kroner i år. Han mener han skiller seg litt ut fra konkurrentene Nomaden og Chillout, som begge har et sterkere fokus på backpackere, langtidsreisende og safari-entusiaster.
Kofferter er en viktig vare. I showroomet på Bryn i Oslo har han noen av dem stående for dem som ønsker å se og kjenne på dem. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Hos Ketel kan du finne gaven du tar med deg til hytte-verten som har alt - eller en komprimerbar pakksekk.
Han sier at det viktigste for ham nå er å bli sett og skape en trygghet i markedet som en norsk, seriøs aktør og vokse i sortimentsbredden. Per i dag fører nettbutikken 700-800 forskjellige produkter.
- Innen utgangen av året håper jeg å ha økt til rundt 2000 produkter.
Satt på mye viten
Han sier det var relativt enkelt for ham å komme i gang.
- Jeg hadde kompetanse på feltet fra før, i og med at vi solgte en del produkter hos Handysize som falt naturlig å ha hos Travelstuff. Og etter 11 år i bransjen kjente jeg mange leverandører, og vet hva som etterspørres, sier Ketel, som nå er klar for å velte ut sommer-sortimentet.
Han legger likevel ikke skjul på at det er tøft å drive nettbutikk.
- Det er mange om beinet, så beinhard og målbevisst jobbing er hva som gjelder.
Spiller på lag med bankene
For å fremstå som ærlig og redelig har Bjørn fått på plass en del bankavtaler som innlemmer ham og nettbutikken i bankenes fordelsprogrammer.
Det vil si at bankkunder får fordelaktige tilbud om de velger å handle hos ham. Han har med andre ord investert penger i noe som på sikt kan gi ham en større gevinst.
- Men det viktigste nå er at dette viser for verden at det jeg holder på med er seriøst, sier han avslutningsvis.