I stedet kommer Zalando i samarbeid med Postnord hjem til kundene og henter det de ikke ønsker å beholde.
Den tyske nettmotegiganten og tech-selskapet tester stadig nye ting for å komme enda nærmere kundene sine, og gi dem en så friksjonsfri handleopplevelse som mulig.
Mindre jobb for kundene
Fra og med i dag og i noen uker fremover skal Zalando-kundene i den svenske hovedstaden kunne returnere varer uten å måtte forlate sin egen leilighet eller hus.
Kenneth Melchior.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Norden-sjef Kenneth Melchior sier til Netthandel.no at de allerede har testet ut dette i storbyer som Berlin, London og Paris.
Snart er det også klart for massiv testing i hele Nederland.
- Og hvordan har tilbakemeldingene vært?
- Det kan kort oppsummeres med et ord: Luksus, sier Melchior på telefon fra Berlin.
Oslo kan være aktuell
Etter å ha analysert data og sett på tilbakemeldingene, kan dette bli en permanent realitet i de store byene i Norden.
Som blant annet Oslo.
Melchior legger ikke skjul på at det nordiske markedet er viktig for dem - noe både han og toppledelsen i Zalando har sagt gjentatte ganger - nærmest til det kjedsommelige.
Den nye tjenesten som testes ut i Stockholm er gratis.
To alternativ
Kundene kan velge blant to alternative retur-måter.
Klikk deg inn her for å få en grei og enkel innføring i hvordan det fungerer.
1. Umiddelbar retur: Velger kunden dette alternativet blir returen plukket opp innen én time. I tidsrommet 07.00-17.45 kan kundene bestille ønsket retur-tid. Varene hentes av Postnord mellom 08.00-19.00 mandag til fredag.
2. Ikke fullt så umiddelbar retur: Her kan kundene fire dager i forveien selv bestemme dag og tid for når returen skal hentes. Hentingen kan skje mellom 08.00-21.00 mandag til fredag.
- Et perfekt alternativ dersom du vet at du skal ha hjemmekontor om tre dager og har en pakke fra oss som du vil returnere, sier Melchior.
Helt Hjem henter
Fenomenet med å hente returvarer hjemme hos folk er ikke helt ukjent i Norge.
Schibsted-eide Helt Hjem, som benytter seg av avisbudene som distribusjonsnettverk, har så lenge de har eksistert gitt kundene mulighet til å sende varer i retur med det samme budet.
Men det har sine begrensninger, da returen helst må være tilpasset en postkasse.
Morgenlevering.no, som tilbyr ferske brød og rundstykker på døra sammen med morgenavisen, er et av selskapene som benytter  seg av distribusjonstjenesten til Helt Hjem.
En returklar flatskjerm på 55 tommer er derfor dårlig egnet for et bud å dra rundt på i avistralla si klokken 04.30 om morgenen.
(Foto: Zalando/Claudius Pflug)