For å vinne prisen "Årets Omnichannel" på NXT Awards i regi av Netthandel.no 30.mai må kjeden vise kanalsamspill av beste klasse, samtidig som kjeden våger å utfordre egen forretningsmodell med mål om å tilpasse seg den digitale fremtiden. Det handler altså om både kundeopplevelse og bedriftsøkonomi, der vinneren må score bra langs begge akser.
Nominer din favoritt ved å sende ditt forslag til event@netthandel.no - gjerne med en begrunnelse. Merk din e-post med "Årets omnichannel". Basert på nominasjonene vil en fagjury deretter gå de mest aktuelle kjedene nærmere etter i sømmene. For å avgrense et stort område, vil kun kjeder med minimum 50% salg til forbrukermarkedet bli vurdert. Alle forslag til vinnere må meldes inn innen søndag 23.april.
Blant forslagene vi har fått inn, finner vi kjeder som Kondomeriet, Clas Ohlson, HiFi Klubben, Nespresso, Vinmonopolet, Meny, Maxbo, XXL og Stormberg, men vi tar gjerne imot tips til flere - og gjerne også med en liten begrunnelse. Du trenger ikke selv være ansatt i kjeden du foreslår.
Fagjuryen vil bli offentliggjort om få dager. Juryen kan selv også nominere sine favoritter.
Finalister annonseres i starten av mai. Vinneren kåres på NXT Awards 30.mai. Der får du blant annet også vite hvem som er Folkets Nettfavoritter og Årets drømmearbeidsgiver.
For å være åpne om hva juryen vil vektlegge, lister vi opp de viktigste punktene. Det er ingen som er best på alle områder, men en verdig vinner må score generelt sett godt både på å skape en god kundeopplevelse - og vise evne til å tilpasse bedriften til den digitale tidsalderen.
Vurderingskriterier:
- Kjeden har nettbutikk og minst 4 butikker i Norge (dette er et minimumskrav for å kunne vinne)
- På nett vises lagerstatus per butikk
- Størst mulig del av sortimentet til kjeden vises også på nett
- Tydelig eksponering av butikkoversikt på nettsiden
- Tydelig prisstrategi (Samme pris i begge kanaler ansees som et pluss)
- Utlevering i butikk av varer bestilt på nett
- Gratis frakt ved utlevering i butikk
- Retur av varer kjøpt på nett i fysisk butikk
- Grafisk likhet mellom kanalene
- Samme servicenivå i begge kanaler
- Kundeklubb der man gir reell verdi for kundene, samtidig som kjeden tilegner seg mer kundeinnsikt
- Utvidet sortiment på nett som tilgjengeliggjøres i butikk, så butikkens totale varelager blir større og butikklokalene utnyttes bedre
- Bruker nettsidene, nyhetsbrev og andre digitale medier for å vise fagkunnskap og bygge merkevare (f.eks ved hjelp av content marketing)
- Konkurransedyktige priser (det hjelper ikke med godt kanalsamspill om man ikke er konkurransedyktige på pris)
- App som skaper verdi for kunde
- Personalisering (gjerne på tvers av kanaler)
- Generell evne til å utnytte digitale kanaler mtp markedsføring
- Ambassadør for omnichannel (kjeden snakker om sine omnichannel-mål f.eks i sosiale og tradisjonelle medier og bidrar på denne måten til økt bevissthet også hos bransjekolleger)
- Produktinformasjon (produkttekster, produktanmeldelser etc)
- Økonomisk vekst og økonomsike resulateter på kort sikt skal ikke vektlegges for mye da omnichannel handler om langsiktighet, men juryen bør unngå å kåre en vinner med svak utvikling
- Minst 50 prosent av salget må være mot forbrukermarkedet