Min bror kom tilfeldigvis over merket Solo Stove gjennom Kickstarter, og endte med å få importen til Norge, forteller Tine Sønes, daglig leder i Bålstedet, til Netthandel.
Solo Stove produserer bålpanner som er røykfrie – noe som har vist seg å virkelig slå an blant nordmenn, som jo ikke er fremmed for bålkos verken på hytta, i skogen, eller i egen hage.
Kort tid etter etablering gjorde Covid-19 sitt inntog i Norge. Nordmenn bruke tiden sin hjemme, og ute i naturen.
Det var da folk fikk øynene opp for våre røykfrie bålpanner. På den tiden var vi de eneste i markedet med denne typen produkt, så her var vi på rett sted til rett tid. Så har veksten fortsatt gjennom salg via våre forhandlere, reisende selgere og vår egen nettbutikk, forteller Tine.
Sønes-familien har også brukt mye tid på messer for å kunne vise frem produktene sine, som foruten bålpanner består av pizzaovner, stormkjøkken, turutstyr og annet tilbehør.
Skal doble salget
Fra en omsetning på 5,9 millioner kroner i det førstepandemiåret 2020, økte inntektene til henholdsvis 23,5 og 25,2 millioner kroner i 2021 og 2022.
I år ser det imidlertid ut til at veksten flater ut noe.
Man merker at økonomien er litt strammere hos flere enn før, sier Tine.
Likevel har familien troa på at de amerikanske bålpannene vil fortsette å finne veien til de norske hjem.
Drømmen er jo at vi fortsetter veksten og kan bidra til at folk er mer ute. Vi ønsker at det er våre produkter folk har på terrassen, på hytta eller med seg på tur for trygg bålkos. Om fem år så har vi over doblet salget av bålpannene våre, sier Tine.
Forsøkt kopiert
Noen humper i veien har Bålstedet også støtt på. Flere skal nemlig ha forsøkt å kopiere de røykfrie bålpannene, noe som er vanskelig å unngå når man har et produkt som slår såpass godt an, mener den daglige lederen.
Vi var heldige og merkevaren ble godkjent før kopiene kom. Mange er veldig merkebevisste og går for det originale og trygge, forteller hun.
Tilstedeværelsen på messer skal også ha bidratt til kjennskap til merket, og til Sønes-familien selv.
Da blir det mye mer personlig enn når produktene bare står i butikker. Så det har nok bidratt en del til at kopiene ikke har preget vårt salg særlig, bekrefter hun.