ANNONSE

Tysk motekjempe omsatte for drøyt 3,6 milliarder euro i fjor

Tysk motekjempe omsatte for drøyt 3,6 milliarder euro i fjor
Netthandel

Zalando-toppen Rubin Ritter vil fortsatt ikke røpe overfor Netthandel.no hvor mye de omsetter for i Norge. Men en fersk undersøkelse viser at de er den mest popoulære nettbutikken her til lands.

ANNONSE

Onsdag denne uken offentliggjorde Zalando hvordan 2016 har forløpt for motekjempen med base i Berlin.

Og det hersker liten tvil om at motelokomotivet, med Rubin Ritter i spissen, dundrer ufortrødent videre.

23 prosent vekst i 2016, og en omsetning på 32,2 milliarder kroner basert på dagens kronekurs, sier litt om selskapet som startet med å selge flipflops på nett fra en leilighet i Tor strasse i Mitte, Berlin, sommeren 2008.

Resultatet endte på 216 millioner euro i pluss.

LES OGSÅ: Zalando-gründer Robert Gentz: Europas digitale motekonge

Ritter holder kortene tett til brystet


Rubin Ritter.

Rubin Ritter.
Foto: Zalando

På en pressekonferanse onsdag morgen var Netthandel.no med på telefon fra Oslo.

- Dere har lenge sagt at Norden er et viktig marked for dere, noe vi har hørt gjentatte ganger. Kan dere nå lette litt på sløret og gi noen tall, da først og fremst for Norge?

- Som du sikkert vet offentliggjør vi ikke tall for hvert enkelt land. Men jeg kan gjenta at det nordiske markedet fortsatt er viktig for oss, og at vi vil fortsette å satse mye i det markedet, sier Rubin Ritter, til Netthandel.no.

- Tidligere i år sa du til den svenske avisen Dagens Nyheter at dere har som mål å nå en omsetning i Norden på mer enn én milliard euro i løpet av noen få år. Kan du bekrefte dette?

-  Ja, det stemmer. Det er offensivt og progressivt, men absolutt mulig, sier Ritter, som sammen med Robert Gentz og David Schneider styrer den tyske nettsuksessen.

Som et tegn på sin offensive holdning i Norden kom det nylig for dagen at de etablerer et satelittlager i Sverige i løpet av dette året.

- Hvordan ligger dere an i løypa. Kan du for eksempel si noe mer om hvor dere bygger lageret?

- Vi er fortsatt på søken etter det rette stedet og den rette partneren. Når det er klart vil vi presse på for at ting skal skje fort, sier Ritter.

Norges mest populære nettbutikk

Om ikke Ritter vil si noe om omsetningstall i Norge, kan Netthandel.no si at Zalando er landets mest populære nettbutikk.

Med hjelp fra analysebyrået YouGov fikk 1001 nordmenn nylig følgende åpne spørsmål fra Netthandel.no: «Hva heter den nettbutikken du sist handlet i?»

To aktører skilte seg markant ut.

Zalando var nettbutikken som stakk av med seieren i vår ferske undersøkelse. 8,2 prosent av de spurte svarte at den siste nettbutikken de hadde handlet i var den tyske nettmotekjempen.

På plassen bak fulgte amerikanske eBay. 6,6 prosent av de spurte svarte at deres siste netthandel var hos dem.

Undersøkelsen viser kun hvilke butikker som er størst målt i antall kunder. Dette gjør at aktører som Komplett, Elkjøp, Expert, Kolonial og lignende scorer lavere enn det man kan forvente. De har kort og godt færre - men større kunder.

Gjennomsnittskurven hos Zalando i fjor hadde en verdi på 66,6 euro - etter dagens kronekurs tilsvarer det rundt 590 kroner.

Undersøkelsen ble gjennomført i uke 6.

Øker i antall ansatte

Netthandel.no var på besøk hos Zalando i fjor. Da hadde selskapet drøyt 10 000 ansatte.

Ved utgangen av 2017 antar Ritter at antall ansatte vil ligge på 14 000.

Også dette er en klar indikasjon på et selskap i vekst.


Zalando Ansatte Graf

Zalando Ansatte Graf

Om Zalando i 2016:

  • 20 milloner kunder (+11 prosent fra 2015)
  • Nesten to milliarder nettbesøk (1,996 milliarder)
  • 65,6 prosent av kundene besøkte Zalando via en mobil plattform

LES OGSÅ: Om å tilpasse seg mobile kunder

(Foto: Bjørn Skomakerstuen)

Del artikkel: