Det svenske selskapet, med grĂ¼nder og administrerende direktør Jonas Tellander i spissen, har suksess med abonnementstjenesten de tilbyr lydboksultne og digitalt sammenskrudd kunder.
I løpet av fjorĂ¥ret fikk Tellander nesten 50 prosent flere abonnenter enn hva han hadde i 2015, kommer det frem i skrivet som gir en liten pekepinn pĂ¥ hvordan fjorĂ¥ret forløp.
Ă˜kning pĂ¥ flere hold
Mens Storytel hadde rundt 245 000 lydabonnenter i 2015, hadde dette tallet økt til 360 200 ved utgangen av fjorĂ¥ret.
Flere abonnenter betyr nødvendigvis ogsĂ¥ større omsetning. Noe som stemmer. Mens Tellander & Co omsatte «lyd» for 91,7 millioner svenske kroner i 2015, hadde dette steget med drøyt 55 millioner svenske kroner, til 147,4 millioner i 2016.
Tellander kan ogsĂ¥ krysse av i boken for at han nĂ¥ endelig tjener penger i bĂ¥de Norge og Danmark. Det skjedde pĂ¥ tampen av fjorĂ¥ret.
Kvartalet da Norge ble profitabel
- Under Ă¥rets siste kvartal ble som ventet vĂ¥r norske virksomhet lønnsom. SĂ¥ er ogsĂ¥ tilfelle i Danmark som nĂ¥dde denne milepælen i Ă¥rets tredje kvartal. Det viser at vi har evnen til Ă¥ lansere og operere lokalt i nye land, og at vi etter bare noen fĂ¥ Ă¥rs investeringer begynner Ă¥ generere positive resultater, sier Tellander i en pĂ¥følgende pressemelding.
I dag er Storytel til stede i alle de nordiske landene - samt Polen og Nederland.
Tellander ser for seg videre ekspansjon, og tenker tanker om Ă¥ produsere lydbøker pĂ¥ arabisk og flere andre sprĂ¥k.
Det internasjonale markedet stĂ¥r i dag for 37,9 prosent av selskapets strømmeinntekter.
Gode prognoser for Q1 2017
Prognosene for første kvartal i Ă¥r gjør at Tellander ikke bør ha noen videre store problemer med nattesøvnen.
Selskapet indikerer en omsetning pĂ¥ 156 millioner svenske kroner i Ă¥rest første kvartal - noe som betyr en økoning pĂ¥ ni prosent kontra samme periode i fjor.
Tellander mener ogsĂ¥ Ă¥ se konturene av enda flere abonnenter. GĂ¥r det som forutsett sĂ¥ vil abonnementsmassen øke til 381 000 personer - 5,8 prosent flere enn ved utgangen av 2016.
(Foto: Daniel Roos/Storytel)