I en pressemelding fra Forbrukertilsynet kommer det frem at de europeiske tilsynsmyndighetene har vært i dialog med Paypal siden mai 2023.
Ut ifra felleseuropeiske regler og norsk markedsføringslov skal standard kontraktsvilkår være rimelige, og de må være utformet i et enkelt og forståelig språk — her mener Consumer Protection Cooperation at Paypal kommer til kort.
De har nå etterspurt at Paypal gjør en rekke endringer og etter en lengre dialog har Paypal gått med på å godkjenne disse.
Ifølge Forbrukertilsynet gjelder disse endringene følgende punkter:
- Å klargjøre hvilke vilkår som gjelder for forbrukere og hvilke som gjelder kun for bedrifter
- Å fjerne bestemmelsene i vilkårene som pålegger forbrukere å kontrollere samsvar med loven
- Å gjøre det klart at forbrukerne ikke er ansvarlige for skader som ikke er forårsaket av deres feil eller som forbrukerne ikke kunne ha forutsett
- Å sikre at forbrukere forstår at de kan forholde seg til loven i landet de bor i dersom det skulle oppstå en tvist
- Å fjerne vilkår som forbrukere ikke forstår uten ytterligere forklaringer eller uten bekreftelse fra forbrukere
De endelige endringene vil bli varslet til brukerne i februar i år, og vil tre i kraft den 28. mai.