Caroline Skjelbred, Anette Ousdal og Erica Mathiesen har alle bakgrunn fra den norske moteverdenen. Det mener de er en styrke nå som den spesialiserte vintage-plattformen The Edited har kommet på plass.
LES OGSÅ: Fra vintage til vinneroppskrift: Nettsalget skjøt i været
Gjennom The Edited blir du guidet til sesongens trender, hvor du blir presentert vintage og second hand på en helt unik måte, forteller Anette Ousdal til Netthandel og legger til:
Vi vil jobbe med å utvikle en plattform hvor det å handle brukt på nett blir like naturlig som å handle nytt.
Vil snu om på vonde handleopplevelser
Damene sikter mot å huke tak i de kundene som aldri har handlet brukt før. For å få dette til har de sørget for å jevnlig slippe små kolleksjoner, slik at skattejegerne ikke skal bli overveldet av utvalget.
Vi ønsker å rette oss mot moteinteresserte kvinner, og ønsker å huke tak i de som aldri har kjøpt noe særlig vintage før. Enten fordi opplevelsen ikke har vært spesielt positiv eller rett og slett fordi man ikke har tid til å lete etter bruktskatter, eller bare aldri har blitt introdusert til vintage før, forteller Ousdal.
Hvor kommer varene fra og hvordan plukker dere ut et utvalg – hvilke kriterier stiller dere?
Noe er kjøpt i Norge og noe i utlandet. Vi kuraterer trender og mikser med klassiske plagg. Vi ønsker at kunder skal kunne kjøpe både det krydderet de trenger for å spice opp en garderobe, i tillegg til plagg som kan vare livet ut.
Vi ser etter plagg av god kvalitet, som har det lille ekstra og som også er aktuelle i motebildet, svarer Ousdal.
Skaper et eget vintage-univers
Til tross for at utvalget av vintage på nett vokser jevnt og trutt, er det ikke alltid like lett å bidra til at bransjen utvides.
Det er stort potensial for utvikling av salg av brukt på nett. Det er ikke like lett som salg av nye klær på grunnlag av at vintage er unikt og ikke finnes i flere størrelsevariasjoner.
Ulempen er at det er dyrt å drive bærekraftig i dag. Vi må betale moms på klær som allerede er momset av opptil flere ganger, legger Ousdal til.
Den nyoppstartede plattformen fikk en myk lansering i desember og er fremdeles på vei opp og frem. Skjelbred, Ousdal og Mathiesen ser et voksende marked og har allerede opplevd gryende etterspørsel etter klær til menn – de har flere mål i sikte for tiden fremover.
Responsen har vært helt overveldende. Dette er bare starten og vi har mange planer om hvordan vi skal bygge plattformen videre, sier Ousdal og legger til avslutningsvis:
Vi kommer til å slippe mange drop i løpet av en sesong, med kuraterte plagg. Vi oppdaterer også nettsiden jevnlig med inspirerende artikler om mote, trender, skjønnhet, kunst og kultur. Vi ønsker med dette nettopp å skape vårt eget lille univers som inspirerer og appellerer til alle sanser og interessefelt.
LES OGSÅ: Kritisk til moms på brukt: “Trenger elbilpolitikk for klesbransjen”