ANNONSE

Ekspandere til utlandet? Slik sikrer du en vellykket lansering av nettbutikken i nye markeder

Vurderer du å ekspandere til utlandet? Da bør du ta en titt her. // Foto: Istock
Dette bør en tenke på før ekspansjon til utlandet.
David Gustavsson

Det blir stadig vanligere at nettbutikker ekspanderer til utenlandske markeder, allerede på et tidlig stadium. Men hva bør man som e-handler tenke på når man beveger seg ut i verden?

Vi i Netthandel bestemte oss for å finne ut av dette og kontaktet eksperten Filip Broman hos skytjenesteselskapet Nordisk E-handel, nå slått sammen med Starweb, som selger plattformløsninger til nettbutikker.

Gjennomgå marginene

Det er bra å nå en viss modenhet før man ekspanderer til utenlandsmarkeder, sier han. Det er også en fordel å ha gode marginer på produktene sine.

En vanlig tommelfingerregel er å ha en margin på minst 30 prosent for salg på markedsplasser. Noe lignende kan jeg tenke meg gjelder også for satsinger i utlandet. Det er bra at man har nådd en viss modenhet, enkelt og greit, forklarer Broman.

Skatter og avgifter

Broman peker videre på den berømte kjemikalieskatten i Sverige, som pålegges alle elektronikkprodukter som importeres og selges i landet. Han mener e-handlere bør være oppmerksomme på at visse produkter er dyrere å kjøpe inn til landet.

Det samme regelverket, REACH-forordningen, gjelder for Norge via EØS-avtalen. Ordningen er imidlertid under endring, og revisjonen er utsatt på ubestemt tid. Ifølge Miljødirektoratet vil vi få mer informasjon om dette etter EU-valget i 2024.

Ofte er det billigere å kjøpe inn og distribuere teknologiprodukter i et annet land hvor skatten er lavere. Man må holde oversikt over innkjøps- og salgsprisen og hva man kan selge produktene for, sammenlignet med andre på det nye markedet, sier Broman.

En eller flere markeder?

Skal man gå inn på ett eller flere markeder fra starten av? Det handler om hva man føler man kan levere. Fremst anbefaler Broman å se til sine naboland.

I stedet for å for eksempel først gå til Danmark og deretter til Italia, foreslår han at man etter eksempelvis Danmark kan gå videre til andre land i Norden, og kopiere det man har gjort i første ekspansjonsland.

De nordiske landene ligner mye på hverandre og har ofte liknende frakt- og betalingstjenester. Men selvfølgelig, hvis man merker at man har mange ordre fra for eksempel italienske kunder, bør man etablere seg der.

Du kan kanskje drive nettsiden din på engelsk i Finland og merke at den tiltrekker seg kunder fra andre land, og da kan du kanskje utvide raskere, sier han.

Betalingsløsninger

Det gjelder å sørge for at man har alle betalingsavtalene på plass, slik at man kan motta betaling på en trygg og smidig måte. Deretter er det selvfølgelig også viktig å forsikre seg om at varene når kunden på det nye markedet.

Hvis det oppstår problemer, er det også superviktig å håndtere kundekommunikasjonen på en god måte, slik at kunden vet hva som skjer både under og etter kjøpsprosessen.

Et dyktig kundeservice-team er derfor verdt å investere i, som både kan håndtere det lokale språket og kulturelle forskjeller.

Lager- og logistikk

Det er også en stor fordel å ha lageret lokalisert så nær utenlandskundene som mulig. I Nord-Europa er det mange gode e-handelshubber, ifølge Broman, og mange av dem ligger sør i nabolandet Sverige.

Generelt sett er det en god idé, mener han, å begynne med et tredjepartslager, altså å leie plass hos noen andre og/eller overlate distribusjonen til en annen aktør, for å komme i gang med utenlandssalget.

Først og fremst bør man lete etter 3PL-løsninger hvis man vil ha et lager i et annet land. Eller så finner man kanskje et 3PL-lager i Sør-Sverige, med rask tilgang til resten av Europa, forteller Broman, før han legger til:

Å bygge sitt eget lager i Europa kan derimot være en god idé hvis man har betydelige økonomiske ressurser eller en kapitalsterk eier.

Markedsføring

Hvordan bør man så tenke når det gjelder markedsføring? Her gjelder det å nemlig ha en god mediemiks tilpasset det lokale markedet.

Google-annonser er jo en god start for å få produktene ut. Men for å bygge opp merkevaren sin langsiktig, trenger man også markedsføring på sosiale medier. Influensere kan også være en interessant idé hvis de bruker en markedsføringskanal som når målgruppen din, konstaterer Broman.

Han tror det er bra med en solid markedsføringsinnsats i begynnelsen. Og da er det som vanlig en god idé å sørge for å få synlige Google- og shoppingannonser, med god SEO-optimalisering, for å få ut nøkkelproduktene.

Dette skaper samtidig en synlighet som er med på å bygge merkevaren din i det aktuelle markedet. Nettbutikker som selger for eksempel friluftsutstyr, innredning og sportsutstyr bør også satse på markedsføring i sosiale medier som Instagram og Facebook.

Når bør man ikke satse på ekspansjon til utlandet?

Finnes det situasjoner og tidspunkter når man ikke bør ta nettbutikken sin til et utenlandsmarked? Her skal det være viktig å huske at tålmodighet er en dyd.

For hvis man ikke oppnår ønskede resultatet på hjemmemarkedet – kan det være en grunn til å vente med å trå utenfor landegrensene.

Ellers er risikoen stor for å få en kraftig motbakke. Og det tar lang tid og koster mye penger å jobbe bort et dårlig rykte på et utenlandsmarked, fordi man ikke har de grunnleggende tingene på plass, siden man ikke er ordentlig etablert på hjemmemarkedet, runder Broman av.

Del artikkel: