Det er de unge, i alderen 18 til 39 år, som i størst grad har gjort bevisste endringer hva gjelder måten de ønsker å gjennomføre betalinger på. 35 prosent av de spurte i denne aldersgruppen forteller at den økonomiske situasjonen har påvirket deres betalingsalternativer i stor eller veldig stor grad.
Selv om rundt 20 prosent oppgir en økning i bruk av faktura og/eller delbetalingsløsninger, er et altså direktebetalingen som nå er mest populær.
Betalingsalternativer spiller en viktig rolle når det kommer til å handle både på nett og i butikk. Nå når verdensøkonomien forandres drastisk ser man tilpasninger på flere nivåer, også innen betalingsmetoder. At flere velger direktebetaling er en naturlig konsekvens av den økonomiske situasjonen, da de sannsynligvis ikke vil risikere å bruke penger de ikke har.
Delbetaling innebærer dessuten en ekstra kostnad i mange tilfeller, hvilket mange gjerne unngår – spesielt når økonomien svikter, sier Magdalena Caesar, forretningsområdesjef for betalingsløsninger hos Svea Bank.
"Kan ha avgjørende rolle"
Som Rema 1000 har banket inn hos de fleste av oss: det er sluttsummen på kassalappen som teller. Det gjelder også når forbrukeren skal velge hvordan de ønsker å betale.
Hvis kjøpet ender med en sluttpris på under 1000 kroner, velger nemlig 3 av 4 direktebetaling. Kun 5 prosent velger delbetaling og 16 prosent faktura i dette tilfellet.
Dersom kjøpet ender med en sluttpris på over 5000 kroner, ser det noe annerledes ut. Da velger 27 prosent av de spurte i undersøkelsen å betale med faktura, mens 29 prosent velger delbetaling. Fremdeles velger en tredjedel direktebetaling.
Et unntak er imidlertid aldersgruppen over 50 år – for de foretrekker stort sett alltid at pengene trekkes fra kontoen med én gang.
Summen har betydning for hvordan vi velger å betale. Selv om direktebetaling ofte er foretrukket, kan faktura og delbetaling ha en avgjørende rolle i forbrukernes kjøpsbeslutning. Det synes ekstra tydelig hos de yngre aldersgruppene, som vil ha flere betalingsalternativer tilgjengelige, sier Caesar.
Også kategori spiller naturligvis nok inn. Ved kjøp av dagligvarer ønsker de aller fleste å gjøre opp for seg med én gang. Det samme gjelder når forbrukerne handler apotekvarer, klær, sminke og bøker.
Når det kommer til de større investeringene, som møbler og hjemmeelektronikk, ønsker rundt 1 av 4 å betale med faktura.
Rapporten er basert på undersøkelser blant 4000 nordiske forbrukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Undersøkelsen ble gjennomført i oktober 2023, og er utført av Svea Bank i samarbeid med HUI Research.