Fremtiden handler om mye mer enn bare det å frakte folk fra A til B for flyselskapet SAS, skriver Kampanje.
Med foredraget «Fra døende dinosaur til livsstilsselskap» i forbindelse med arrangementet Merkevaredagen, fortalte konserndirektør Eivind Roald at det finnes få begrensinger for hva flyselskapet han leder skal kunne hjelpe kundene med.
Som dagligvareinnkjøp av typen melk, smør og brød.
Letter kundenes tidspress
- Hvis du sitter fredag kveld i København og har ansvaret for at kjøleskapet er fullt denne helgen, og ser på klokken at dette går galt, du rekker ikke butikken, så vil vi integrere bestilling av mat i appen vår, sånn at du kan gå inn og bestille melk og brød og pizza eller hva det måtte være, sier han til Kampanje.
Roald sier at alle bidrag som hjelper folk under tidspress kan være aktuelle å tilby.
Han sier at tanken om melk og brød handler om å gjøre seg litt annerledes enn konkurrentene, og at den klassiske flyreisen nærmest er å regne som allemannseie.
Differensiering
- Da Norwegian kom inn i bildet hadde vi pakketerte billetter og alt var inkludert, og så kom det en aktør som bare «debundlet» hele produktet. I dag begynner man å få produkter som er så like, at det blir epler og epler. Da må man ta en annen posisjon både for å være enda mer relevant og for å sikre at vi vinner kunder som er viktige for oss, sier han til bransjetidsskriftet.
Han tror ikke dette vil påvirke tilliten og troverdigheten som de er avhengige av å ha hos kundene.
Roald sier at mer enn halvparten av omsetningen er fra Eurobonus-kundene - en gruppe som allerede er sterkt knyttet til merkevaren SAS.