Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Familiebedriften klatret til topps – nå kan de bli Årets Nettbutikk: “En ære”

F.v.: Henriette Drangsland, Per Arne Drangsland og Monika Drangsland // Foto: Sapatos.com
Sapatos har en klar formening om hvordan de skal vokse de kommende årene.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Kåringen av Netthandelsprisene nærmer seg med stormskritt. Ni spente finalister venter på bedømmelsen fra juryen etter å pitchet hvorfor nettopp de skal vinne tittelen Årets Nettbutikk.

LES OGSÅ: Her er årets finalister – disse kan bli kåret til Årets Nettbutikk

De ni finalistene er delt i tre kategorier basert på omsetningsmessig størrelsesorden. Blant finalistene i kategorien liten finner vi familiebedriften Sapatos, som har røtter helt tilbake til 1948.

Familien Drangsland har drevet en manufakturforretning og butikkdrift med konfeksjon og tekstiler. På 90-tallet fusjonerte familien med Varner-gruppen og overtok ansvaret for det som etterhvert vokse til over 50 Vivikes-butikker rundt om i landet. Samarbeidet ble senere avsluttet, og i 2006 så skobutikken Sapatos dagens lys.

Sapatos sin visjon har hele tiden vært at vi skal alltid sette spor av glede i våre omgivelser. Dette innebærer at vi skal levere bedre kundeservice og bedre produkter med komfort og kvalitet enn kunder forventer. Dette vil medføre svært mange fornøyde kunder og jeg tror det er nettopp dette er viktigste grunnen til at vi for andre gang er finalister i Netthandelsprisene, forteller Per Arne Drangsland til Netthandel.

ANNONSE

"Ekte tvers igjennom"

Per Arne Drangsland er daglig leder i Sapatos, og barnebarnet til Theodor og Dagny Drangsland som på slutten av 40-tallet startet sin manufakturforretning i Lyngdal, utenfor Kristiansand.

Tore Kjell Drangsland, Per Arnes far, er den som først kom over det unike skokonseptet Ferracini i 2005, og som sammen med sine to sønner og svigerdatteren Monika Drangsland utviklet det som i dag er Sapatos. Den omnikanale butikken har i snart to tiår bygget virksomheten basert på kvalitetsprodukter og en kundesentrisk mentalitet.

Å alltid sette kundens ønsker og behov først påvirker hele måten vi driver Sapatos på. For oss som jobber i Sapatos så setter dette standarden for hvordan vi tenker og forholder oss til andre, og ikke bare hvordan man gjør jobben sin. Kunder i dag ønsker ting som er ekte tvers igjennom og ikke bare noe som ser fint ut.

Som en liten norsk familiebedrift så mener jeg at det er nettopp dette vi klarer å formidle til våre mange trofaste kunder, forteller Per Arne Drangsland.

Kompetansesterk familie

I 2022 omsatte Sapatos for 22,6 millioner kroner. I tillegg til nettbutikken drifter selskapet to butikker, en i Sandvika og en i Bogstadveien i Oslo.

Vi har tidligere pratet med flere av årets finalister. Til felles har de alle at en slik nominering og finaleplass oppleves som veldig stas, og en anerkjennelse på at man gjør en god og riktig jobb. Det samme gjelder for Sapatos-teamet.

LES OGSÅ: Finalistene forteller – derfor står de på pallen nok en gang: "I verdensklasse"

Det er betyr svært mye for oss å bli nominert til årets nettbutikk. Nyheten om at vi er en av topp tre i Norge er en ære og ble feiret med stor glede i teamet. Vi har alltid trodd på å bygge gode og langsiktige kundeforhold.

Dette er noe som tar lang tid, men vi føler at denne nominasjonen er et bevis på at å sette kunden først lønner seg i det lange løp. Alle de gode kundeforholdene vi har bygget opp på snart 19 år med Sapatos har kommet for å bli, konstaterer Per Arne Drangsland.

En familiebedrift som deres har mange år å blikke tilbake på, mye lærdom å hente av egne erfaringer. Men hvordan påvirker dette fremtiden deres? 

Vi har lært veldig mye av å ha drevet Sapatos i mange år. Det er flere ting vi kanskje hadde gjort på en annen måte nå når vi tenker tilbake, men alt dette har vært med på å forme Sapatos til det vi er idag, forteller den daglige lederen.

Blikket man fremover er det liten tvil om at Sapatos har en klar formening om hvor de er på vei.

De siste årene har vi hatt en enorm vekst og dette er noe vi tror vi skal klare å forsette med. Jo flere nye kunder vi når ut til desto flere steder kan vi sette spor av glede. Det finnes så mange ting i vårt samfunn som ikke representerer glede og vi tror derfor Sapatos har en viktig jobb å gjøre de neste 5, 10 årene. Sapatos har alltid betydd mye mer enn bare gode og komfortable sko, og nettopp det ønsker vi å klare å være i tiden som kommer også, runder han av.

Del artikkel: