Et robust fjerde kvartal målt i kurvstørrelse resulterte i andre kvartal på rad med tosifret vekst, skriver selskapet i rapporten.
Inntektene i fjerde kvartal endte på rett over 1,25 milliarder kroner. Dette er all-time-high for interiørkjeden, og en økning på 13 prosent mot samme kvartal året før. Driftsresultatet (ebitda) nådde også nye høyder og endte på 419,9 millioner kroner, en økning på 123,1 millioner mot fjerde kvartal i 2022.
Interiørkjedens bruttomargin økte til 63,4 prosent. For helåret 2023 viser Kid til et resultat før skatt på 402,5 millioner, opp fra 319 millioner i 2022. Inntektene for helåret viser rett over 3,4 milliarder kroner – opp fra 3,2 milliarder året før.
Det er også verdt å merke seg at Kid nå virkelig har fått fart på sin omnikanalstrategi. Nettsalget stod i fjerde kvartal for 150 millioner kroner i inntekter, og for 12,8 prosent av de totale inntektene.
Vi er fortsatt optimistiske med tanke på vår markedsposisjon og vekstinitiativer fremover. Vi forventer imidlertid fortsatt høy kostnadsvekst i 2024, kommenterer styret i rapporten.
Premiumsegmentet driver vekst i Norge og Sverige
Av de totale inntektene i fjerde kvartal på litt over 1,25 milliarder kroner står Kid Interiør for 769 millioner kroner, med et driftsresultat (ebitda) på 275,4 millioner kroner. Nettsalget i Kid Interiør økte i perioden med 28,4 prosent til 81,9 millioner kroner.
Svenske Hemtex står for resterende inntekter på 485 millioner. Her endte driftsresultatet på 144,5 millioner kroner, og nettsalget økte med 24,8 prosent til 78,2 millioner kroner.
Ved utgangen av perioden har Kid ASA 276 butikker, i tillegg til 11 franchise-Hemtex-butikker i Sverige.
Som tidligere uttalt skal interiørkjeden fortsette suksessen med Extended-konseptet. I løpet av første kvartal i år skal konseptet introduseres til det svenske markedet på nett og i større butikker. I tillegg skal 3 Extended-butikker åpnes i Sverige, mens ytterligere 5 slike butikker skal åpnes i Norge i løpet av året.