Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk tech-selskap lanserer kundedataplattform: “Unik i Norden”

Oculos-teamet, med Toralf Waaktaar-Slovik som nummer to nederst til venstre // Foto: Oculos
Trengs god teknologi for å aggregere kundedata, sier Oculus-sjefen.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Data, data, data. Vi vet alle at en solid kundedatabase er viktig – og ikke minst at en riktig og strategisk bruk av denne kundedataen kan være det som sikrer nettopp din nettbutikk suksess.

Men hva i all verden skal man gjøre med all dataen man sitter på, om man ikke vet hvordan man skal bruke den? Vel, det vil det norske tech-selskapet forsøke å forenkle. Oculos har nemlig utviklet en fullskala løsning med fokus på datasikkerhet, og lanserer lojalitetsplattformen Trigg.

ANNONSE

Smart bruk av kundedata er den røde tråden her, sier Toralf Waaktaar-Slokvik, administrerende direktør i Oculos, før han fortsetter:

Vi har fulgt med på store, internasjonale aktører som har hentet inn titalls millioner i  finansering for å utvikle liknende plattformer. Vi bestemte oss derfor for å lage en løsning som vil være unik i Norden, siden vi ser at internasjonale lojalitetsplattformer ofte er tilpasset andre markeder og de blir fort dyre for nordiske bedrifter å bruke. 

Ifølge Epinovas rapport Digital Handel 2024, har nærmere 6 av 10 norske e-handlere investert i en sentral kundedataplattform. Likevel viser undersøkelsen at de fleste sliter med å utnytte potensialet på en effektiv måte som faktisk konverterer og øker omsetningen.

LES OGSÅ: De har lagt norske nettbutikker under lupen: Slik investerer nettbutikkene

Lojalitetsprogrammer og kundeklubber handler i stor grad om å samle inn relevant data, som selskaper og annonsører igjen kan bruke til å skape bedre kommunikasjon og markedsføring  mot sine kunder. Dette vil igjen kunne føre til økt salg og større lojalitet til merkevaren, men det trengs god teknologi for å samle og aggregere disse dataene, sier Waaktaar-Slovik.

En annen fordel skal være at det norske tech-selskapet vil lagre all data i Norge og i tråd med gjeldende GDPR-lovgivning.

For Trigg vil all data som samles inn på vegne av Oculos sine kunder og deres kunder igjen, bli  lagret i Norge og selskaper kan derfor være trygge på at alt er i tråd med GDPR-lovgivning og at  dataene ikke vil deles med andre.

"Vet ikke verdien per kunde"

Plattformen, som blant annet tilbyr muligheten for å ulike typer av gamification, vil også inneholde en rapporteringsmodul slik at en kan holde oversikt over hva som faktisk gir verdi.

Mange retailere i dag vet ikke hvor mange kunder de har eller verdien per kunde, men gjennom et lojalitetssystem blir alle salg identifisert. Si at det er 20 prosent av kundene som står for 80 prosent av omsetningen, da er det viktig for bedrifter å vite hvem de 20 prosentene er slik at man kan treffe dem mer effektivt og utvide denne gruppen. Her mener vi det ligger et stort verdiøkningspotensial for mange bedrifter, avslutter Waaktaar-Slokvik.

Del artikkel: