Hva er årsaken til nok et år med lønnsom vekst?
Det er totalen av veldig mye. Vi er opptatt av å ha en effektiv ressursutnyttelse internt. Det vil si at arbeidsoppgaver skal være effektive nok slik at vi minimerer kostnadene. Det er også viktig å ha en markedsforståelse for å vite kundens behov og ønsker samtidig som man må tilby god kundetilfredshet, i tillegg til å ha god finansiell styring, forteller gründer og daglig leder i Dressmykid, Raymond Halvorsen, til Netthandel.
Han legger videre til at gjennom fjoråret, som for mange i bransjen var både tøft og utfordrende, opplevde de et stabilt marked. Nettbutikken som selger barneklær vil alltid ha småbarnsforeldre som kunder – og sluttkunder, barn, som vokser fort og sliter ut klærne like raskt.
Er det vanskeligere å konvertere nye kunder nå enn tidligere?
Vi har en økning på 35 prosent i antall nye kunder, og det er vi veldig fornøyd med. Vi opplever ikke at det er vanskeligere å konvertere nye kunder så lenge vi markedsfører i de riktige kanalene og har de riktige produktene til riktig pris.
Å markedsføre de riktige produktene til riktig pris, i de riktige kanalene. Det hørte jo så enkelt ut, men likevel så vanskelig. Ifølge Halvorsen har man etter mye testing, prøving og feiling, erfart hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det som er viktig er å hele tiden kunne tilpasse seg.
Vi traff virkelig på noe i fjor, ja. Vi er på Snapchat og Instagram, og det er de kanalene vi fokuserer mest på. Det fungerer veldig bra for oss. Det handler mest om å være synlig, ikke nødvendigvis om kampanjene i seg selv, men å vise at man eksisterer og er synlig der hvor kundene tilbringer sin tid, forklarer Halvorsen.
Spennende nyheter i vente
Det har vært mye prat om kundeklubber i det siste. Blant annet skrev Epinova i sin rapport, som ble lansert i januar, at kundedata er på vei til å bli mainstream. Hele 64 prosent flere norske e-handlere har en kundedataplattform i 2023, sammenlignet med 2022.
Blant dem er Dressmykid – og kundeklubben virker å ha gitt mersmak.
Vi vokser jevnt og trutt i kundeklubben, og det er noe vi skal investere i og satse videre på for å skape best mulig kjøpsopplevelse for kunden. Her har vi noe spennende på gang, og forhåpentligvis blir dette lansert i løpet av året, sier Halvorsen, uten å røpe for mye.
Han forteller imidlertid at de selv uten de dyreste verktøyene klarer å segmentere og personalisere den dataen de sitter på, men at den virkelig store jobben ligger å perfeksjonere verktøy og ikke minst hvordan man bruker de verktyøene man har tilgang på, i tiden fremover.
Blikker vi fremover sikter Dressmykid mot en årlig vekst på 20 prosent – selvsagt med et positivt resultat. Ser vi på resultatene fra årets første måned er det ingenting som tilsier at nettbutikke ikke skal nå målene som er satt.
Vi har en vekst på 25 prosent mot fjoråret, så starten på året har vært veldig bra, sier Halvorsen, før han runder av:
For å klare å vokse 20 prosent hvert år må vi fortsette å ha like god kontroll på kostnadene, samtidig som vi fortsatt skal tenke stort og tørre å satse. Dressmykid har satt et hårete mål om å klare 100 millioner kroner i løpet av de neste 4-5 årene, så det blir noen spennende år fremover.