Avisen påpeker også at Temu og Shein sender omtrent 600 000 pakker om dagen bare til USA, og litt over 400 000 daglige leveranser til Tyskland og Storbritannia.
Til forskjell fra mer tradisjonelle markedsplasser benytter ikke de kinesiske lavprisgigantene lokale distribusjonssentre på markedene de opererer i. I stedet sendes bestillingene fra Kina, ofte direkte fra fabrikker, til kunder over hele verden.
Begge markedsplassene har imidlertid planer om å åpne distribusjonssentre i USA og Europa. Shein har til og med allerede åpnet lager i USA, mens Temu har kunngjort sine planer om å åpne opp for europeiske og amerikanske selgere og merkevarer på sin markedsplass.
Å åpne Temu-markedet for amerikanske og europeiske selgere innebærer betydelige fordeler. Det vil utvide vårt allerede omfattende produktspekter og gjøre det mulig å tilby enda mer variasjon og et større utvalg av rimelige produkter til våre kunder.
I tillegg vil vi ved å sende varer fra lokale varehus redusere leveringstiden betraktelig. Dette forbedrer den generelle handleopplevelsen med raskere og mer effektiv levering, kommenterte en talsperson fra Temu til Netthandel tidligere i år.
Det vil imidlertid ikke skje over natten, og Temu sies å lete etter et dusin store transportfly å leie for å møte den økende etterspørselen. Dette betyr også at man unngår flere mellommenn og gjør det mulig for kinesiske produsenter å selge direkte gjennom Temu, uten at forhandlere eller distributører tar en del av fortjenesten
LES OGSÅ: Temu saksøker Shein: ”Mafialignende skremselskampanje”