Hovedorganisasjonen Virke vil samle de som leverer teknologien til handelsnæringen i Norge, sette fokus på vekstdriveren som er ny teknologi – og øke eksporten av norsk retailtech.
Det skal de gjøre gjennom satsingen Virke Vekst, med Hanne Lystad, Sigri Sevaldsen og Nathalie Warembourg i spissen. Dette skriver Retailmagasinet.
Det er naturlig at vi i Virke har fokus på teknologiaktørene som er med på å forme framtidas handelsnæring. Ved å koble teknologi og handel sammen, på tvers av bransjer, etableres nye nettverk og ny innsikt, sier Sigri Sevaldsen, bransjedirektør for teknologi i Virke, til nettsiden.
Hun forteller videre at Virke Vekst ønsker å bygge spisskompetanse på retailtech, og at Virkes rolle i dette er naturlig grunnet deres base av 17 000 handelsmedlemmer, hvorav 2 500 medlemmer representerer aktører innen teknologi, rådgivning samt finans.
"Retailere må henge med"
Satsingen skal allerede ha identifisert 500 interessante aktører som leverer teknologi eller tjenester til handelsbransjen. Blant dem finner man teknologiskaping knyttet til logistikk, betalingsløsninger, lojalitet, kundeopplevelse på nett og i butikk, samt lagerstyring og kassasystemer.
Noen aktører er allerede medlemmer av Virke, deriblant Fygi AS med Terje Hallan i spissen som daglig leder, tidligere styremedlem i Fygi Technologies AS, som meldte oppbud høsten 2023. Selskapets scan-pay-go-løsning lever altså videre i Fygi, og er et eksempel på typen teknologi som Virke Vekst ønsker å satse på og eventuelt eksportere til utlandet.
Kundene forventer at det skal gå sømløst, så retailere må henge med. Eksempelvis har antall leveringsalternativer økt. Vi forventer å kunne hente på vei hjem, eller at varen skal være levert der vi vil. Kundene aksepterer i mindre grad kun å kunne hente i nærmeste post-i-butikk, sier Sevaldsen.