ANNONSE

Kjell & Company skal utfordre den norske bransjen: "Veldig viktig marked for oss"

Per Frykebrant, Director of Communications i Kjell & Company // Foto: Kjell & Company
Søker en sømløs omnikanal og vil åpne flere fysiske butikker.
Linn Adine Andersen

Nylig kunne Kjell & Company fortelle at det gikk nogenlunde greit i 2023, til tross for en skuffende avslutning på året. Med en liten dipp i omsetningen klarte likevel elektronikkjeden å beholde lønnsomheten, selv om driftsresultatet nærmest så en halvering.

LES OGSÅ: Nedgang i Kjell & Companys lønnsomhet: “Skuffelse”

Et tøft fjerde kvartal setter likevel ikke en stopper for Kjell & Companys videre i satsing. I løpet av våren skal kjeden åpne to nye butikker i Norge – og tilvekstplanen er klar: det står omnikanal skrevet over hele linja.

Norge er et veldig viktig marked for oss, og vi kommer til å satse på å øke antallet butikker i landet. Det er imidlertid viktig å gjøre det i en balansert takt, uten å miste fokus på det som er relevant for kunden, sier Per Frykebrant, Director of Communications i Kjell & Company, til Netthandel.

Men hva med nettbutikken da, lurer vi på. Har elektronikkjeden en egen taktikk for å vokse på nett, eller er det kun de fysiske butikkene som får ekstra oppmerksomhet denne våren?

Vi legger faktisk ingen større vekt på hvilken kanal kunden velger å besøke oss i. Vi vil ha en sømløs omnikanal hvor kunden får samme service uansett hvilken hvor de velger å besøke oss. Vi har store forhåpninger til det norske markedet, og vi ser at den norske forbrukeren setter pris på vår unike nisje, forteller han.

Skal skape større konkurranse

Den svenske butikkjeden har vært til stede i Norge siden 2015, og har siden den tid etablert 30 butikker i tillegg til nettbutikken. Denne våren følger ytterligere to fysiske satsinger: en butikk på Byporten i Oslo, og en butikk på Hvaltorvet i Sandefjord.

Til sammenligning teller Kjell & Company 113 butikker i Sverige, hvor også deres logistikksentral hører hjemme ved hovedkontoret i Malmø.

Frykebrant håper de skiller seg såpass fra konkurrentene at stadig flere nordmenn vil finne veien til nettopp deres blåkledde butikker når de trenger elektroniske duppedingser til hverdagen.

Kjell & Companys konsept, med fokus på kunnskap og og service innen hverdagsteknologi, skiller seg fra våre øvrige konkurrenter og vi vil fortsette å jobbe for at dette skillet skal bli enda tydeligere for forbrukerne fremover, runder han av.

I Norge omsatte selskapet for rett over rekordhøye 348 millioner kroner i 2022. Samme år, som er siste offentlige regnskapsår for den norske virksomheten, Kjell & Co Norway AS, endte årsresultatet på 9,6 millioner kroner.

Del artikkel: