Man leser kanskje en bok om logistikk eller digital markedsføring, hver for seg. Men jeg har selv etterspurt en "fra A til Å-bok", for dette er en spesialisert bransje. E-handlere blir også bedre på å stille krav om de har en bredere kunnskap om bransjen, mener Pettersson.
Hva er det du liker så godt med netthandel?
Det er en rask bransje hvor det skjer mye hele tiden, med et stadig bevegelig mål. Samtidig har verktøyene blitt mer dynamiske og tilgjengelige med årene. I begynnelsen var det store selskaper som bygde netthandelen, og det var vanskeligere å lykkes som en liten aktør. Dagens e-handelsløsninger og markedsplasser gir store muligheter for nystartede nettbutikker å komme raskt i gang med salget.
Kan ikke innta samme posisjon
Selv om markedsplassene kan være både utfordrende og ressurskrevende – der en liten e-handler risikerer å bli en anonym spiller i et hav av andre aktører – så kan Amazon, Cdon og Fyndiq være en god start, ifølge Christer Pettersson.
Men jeg tror ikke at markedsplassene får samme posisjon som de har i mange andre land. Men Temu, Amazon, Cdon, Fyndiq og andre markedsplasser, kan sammen kanskje ta 10 prosent av markedet i Sverige, i løpet av noen år. Det finnes imidlertid allerede så mange dyktige e-handlere i landet, så det kan bli vanskelig for dem å ta mer enn det.
Hva bør man tenke på når man starter sin egen nettbutikk?
I tillegg til en god forretningsidé må du også tenke på hvilken målgruppe du skal ha for å oppnå en unik posisjon på markedet. Det er dog vanskelig å finne en helt egen nisje.
Egne produkter gir generelt større marginer, men er mer arbeidskrevende, legger han til.
Å selge andres produkter gjør at man raskere kan bygge opp et større utvalg og komme i gang. Men det fører også til mer konkurranse og fører vanligvis til lavere marginer.
Sikre all kundedata
Et annet viktig spørsmål er selvfølgelig om du bør satse på en egen nettbutikk eller gå direkte til en markedsplass.
Med en egen butikk får du all kundedata selv, men det er ofte bra å både selge i en egen nettbutikk og på en markedsplass. I hvert fall i begynnelsen. En egen nettbutikk gir direkte kommunikasjon med kundene. Men lagerhåndtering kan på den andre siden for eksempel tilbys av Amazon Prime. Da kan du dra nytte av Amazons velfungerende logistikk og raske leveranser.
Fremhev dine konkurransefordeler
Men bør man da velge å fokusere på egne eller andres produkter?
Egne varer gir større fleksibilitet, ifølge Pettersson. På en markedsplass selger vanligvis flere aktører de samme tingene og det presser selvfølgelig prisene på disse varene. En kombinasjon av egne og andre merkevarer kan derfor være en god vei å gå, men vanligvis er det bra å fokusere på egne produkter helt i begynnelsen.
Uansett valg er det viktig å krydre tilbudet med ditt unike salgsargument.
Skincity hjelper for eksempel kundene sine med hudanalyse på nettet, slik at de kan velge riktige hudprodukter tilpasset individuelle behov. Eller kanskje hjelper du kundene dine med å finne riktige ski og annet sportsutstyr. Det handler uansett om å være viktig for kunden både før og etter kjøpet. Hvis man derimot verken har et unikt produkt eller et unikt tilbud, må man i stedet konkurrere med pris, noe som ofte er vanskelig, ikke minst på markedsplasser.
Hold oversikt over hva som fungerer bra
Det er også viktig å komme raskt i gang med å analysere kunde- og salgsdata. Det kan vise seg at noen pakker og produkter fungerer bedre enn andre, og at visse salgskanaler passer bedre for forskjellige varer. Det gjelder derfor å hele tiden teste, optimalisere og forbedre kundetilbudet.
Slik starter du din egen e-handel – steg for steg:
- Utarbeid en tydelig plan for din nettbutikk og sats på en bærekraftig forretningsidé.
- Fokuser hovedsakelig på egne produkter. Det kan være vanskelig å nå frem med andres produkter hvis de allerede er på markedet.
- Velg helst egne kanaler som driver trafikk, samt salg uten løpende kostnader.
- Samarbeid tett med leverandørene dine. De er eksperter på sine respektive områder.
- Hent inn data så raskt som mulig og optimaliser virksomheten din basert på denne.
- Lær mer om markedsplasser og test dem.
- Våg å selge på utenlandske markeder, men sørg for å lokalisere nettbutikken og innholdet ditt.
- Lær deg SEO for å bli en dyktig SEO-bestiller.