Resultatet før renter og avskrivninger, ebitda, økte også, fra 1,9 til 2,1 milliarder kroner.
Egmont øker omsetningen med 539 millioner danske kroner og oppnår et driftsresultat noe over 2022, til tross for en generell nedgang i markedet, betydelige merkostnader og innføring av moms på våre tv-nyheter. Jeg er tilfreds med dette under omstendighetene, sier Egmonts administrerende direktør Steffen Kragh i en kommentar.
Svak norsk valuta
I rapporten konstateres det at konsernet er påvirket av svekkelsen av både den norske og svenske kronen. Året var også preget av betydelig kostnadsinflasjon, global nedgang i produksjonen av dataspill, filmer og serier, samt en nedadgående reklamemarked.
I tillegg har innføringen av moms på tv-nyheter i Norge bidratt til økte kostnader for Egmont og tvunget TV 2 til å gjennomføre en omfattende omorganisering. Til tross for dette hevder konsernet å ha hatt et godt utgivelsesår innen film, tv, dataspill, magasiner og bøker.
Dette samtidig som netthandelsbedriftene forbedret resultatet på et vanskelig marked.
Vi gjør fremskritt med digitale abonnementsplattformer som TV 2 Play, som nådde et rekordstort antall kunder, skolelisenser og bokstrømning. Samtidig har vi hatt mange sterke medieproduksjoner, sier Kragh.
Positiv til netthandelen
Samtidig kan vi lese at omsetningen for Story House Egmont, som har virksomheter innen media, e-handel og byråer, faller fra 6,3 til 5,9 milliarder danske kroner.
Driftsresultat etter resultater fra tilknyttede selskaper er oppført som 172 millioner kroner, sammenlignet med 228 millioner året før.
Story House Egmonts ni heleide og deleide e-handelsselskaper hadde medvind på grunn av pandemien i 2020 og 2021, men opplevde en nedbremsing i 2022. I 2023 var imidlertid utviklingen igjen mer positiv for flertallet av porteføljeselskapene, og totalt sett forbedret resultatet seg, står det skrevet i rapporten.