ANNONSE

Amazon i knipe – tar grep for å sikre kundebasen: Dumper prisene

Foto: Istock
Er Amazon på vei til å bli en av "de vanlige dødelige"?
Ola Andersson

Amazon har fra starten av ønsket å posisjonere seg som et slags lavprisalternativ. Eller i det minste som et veldig prisgunstig alternativ. Men konkurransen skjerpes stadig mer, og nå kommer enda et tegn på at Amazon virkelig føler presset. Amazon dumper prisene denne våren.

Amazon er som kjent stedet man går til for å kjøpe, vel, omtrent alt. Selskapet har kommet langt siden Jeff Bezos solgte bøker fra garasjen. Når det gjelder netthandel, har Amazon lenge hatt en ganske komfortabel posisjon som den ubestridte netthandelstoppen i hjemlandet USA, og dominert ganske så mye også i mange andre land.

De har alltid ønsket å fremheve seg selv som et alternativ som ikke bare tilbyr mengder av produkter, men som et alternativ som også er bra for lommeboken. Amazon har imidlertid ikke direkte konkurrert med de utpregede lavprisaktørene.

Men det kommer stadig flere tegn på at konkurransen blir stadig hardere. Her er enda ett: Amazon lanserer en helt ny tilbudsperiode i mars.

Skiller seg fra Prime Day

"Big spring sale" er navnet på Amazons nye tilbudsorienterte happening. Et arrangement som vil finne sted mellom 20. og 25. mars for amerikanske Amazon-kunder.

Akkurat som Prime Day er det altså en salgsperiode og ikke bare én dag spekket med gode tilbud. Den er ikke fullt så lang som Amazons Black Friday-periode, men mer enn dobbelt så lang som de to salgsdagene Amazon arrangerer for sine medlemmer.

Og det er en annen stor forskjell sammenlignet med akkurat Prime Day: det nye salget er åpent for alle, selv om netthandelsgiganten sier at de som betaler for et medlemskap hos Amazon kan finne enda bedre tilbud enn de som ikke gjør det.

Det er første gang Amazon innfører en salgsperiode på denne tiden av året. En årsak kan selvfølgelig være at Prime Day de siste årene har blitt flyttet frem et par uker, fra juni til juli. Det gir mer rom for å etablere en tilbudsperiode mellom julehandelen og Prime Day. Men det sier samtidig noe om at Amazon har problemer på flere fronter.

LES OGSÅ: Amazon hanket inn nærmere en tredjedel av den globale julehandelen

Amazon blir som alle andre

De kinesiske e-handlerne Shein og Temu har de siste årene opplevd en økning i popularitet. Legg til at andre lavrpisaktører, som Aliexpress, fortsetter å tiltrekke seg kunder når inflasjonen er høy og lommeboken tynn. Kunder, spesielt de unge, søker stadig mer til andre steder.

Vi har også sett hvordan Amazon begynner å konkurrere stadig mer om "Shopify-kundene". Altså mindre e-handlere som Amazon historisk sett ikke har vist stor interesse for. Men når kampen om selgerne også skjerpes, må Amazon prøve å tiltrekke seg dem mer og mer. Eller rettere sagt: Amazon må prøve å smyge seg inn hos dem som ikke ønsker å selge via netthandelsgigantens plattform.

LES OGSÅ: Amazon med ny rekord i Sverige – men taper på resultatsiden

Derfor har vi sett initiativer som Buy with Prime, hvor kunder kan logge inn hos andre e-handlere med sin Amazon-konto, hvilket gjør at Amazon kan tjene penger på sine konkurrenter ved å både styrke tilbudet i Prime-medlemskapet og ved å få tilgang på data fra sine konkurrenter.

Men det kanskje mest interessante med den nye tilbudsperioden er at den ikke bare henvender seg til Prime-medlemmer. Historisk sett har Amazons egne salg, med unntak av Black Friday-perioden, egentlig ikke handlet om å selge mer, men om å få nye Prime-medlemmer og dermed fylle på de abonnementsinntektene som har blitt stadig viktigere for Amazon.

Men nå begynner altså Amazon å gå tom for amerikanere. De fleste som kunne blitt Prime-medlemmer, er allerede det. Så nå må Amazon kjøre salg som... alle andre.

Del artikkel: