ANNONSE

Zalando om DSA-anken: "Det er ikke oss denne loven ble skapt for"

Har anket EUs avgjørelse – men aner ikke når de vil få svar.
Linn Adine Andersen

I februar trådte den nye EU-loven Digital Services Act (DSA) i kraft. Loven har fått navnet Forordning om digitale tjenester i Norge, og rettsakten er fremdeles til vurdering i EØS EFTA-landene.

I EU er loven imidlertid rettskraftig, og moteplattformen Zalando er blant dem som faller inn under den nye loven. Dette fordi loven omfatter mer eller mindre alle deler av internettets infrastruktur, hva gjelder å koble sammen og formidle innhold og produkter til brukere.

Kjenner du ikke så godt til DSA? Da kan du lese alt du trenger å vite om loven her: Digital Services Act (DSA) 2024 – slik påvirkes e-handlere av den nye EU-loven

Blant de som rammes av loven er det EU kaller meget store online plattformer, eller very large online platforms (VLOP). Og det er her Zalando inkluderes, om de vil eller ei.

Zalando har nemlig allerede, som eneste europeiske selskap inkludert i listen over de store online plattformene, anket EUs avgjørelse om å klassifiseres som en VLOP.

Støtter retningen – men vil ikke være i Google og Metas selskap

Til Netthandel forteller Zalando at de fremdeles venter å høre fra EU hva gjelder anken, samtidig som de forklarer hvorfor de mener de ikke hører hjemme i denne listen blant Amazon, Google og Meta.

Vi er som selskap svært positive til Digital Services Act. Loven skal sikre at vi kan skape tillitsfulle forhold til våre kunder og partnere, og vi støtter denne retningen å gå for å beskytte forbrukerne. Men, vi er i mot defineringen av Zalando som en “meget stor online plattform” i EU, sier Fabio Baum, direktør for Norden og Benelux-regionen hos Zalando, til Netthandel.

Ifølge EU defineres en VLOP slik:

De aller største tjenestene på internett som ifølge EUs definisjon brukes av minst 10 prosent eller rundt 45 millioner EU-borgere hver måned.

Disse vil altså få ekstra strenge krav, og blant dem finner vi Zalando og Amazon, men også tjenester fra Google og Meta.

"Er ikke en av disse"

Zalando har argumentert for at de ikke er en VLOP. Dette med bakgrunn i at de er en hybrid virksomhet, som i all hovedsak er bygget på detaljhandel. De påstår også at de har 31 millioner brukere i måneden – altså mindre enn grensen på 45 millioner brukere som EU har satt.

Det er tre dimensjoner ved dette, sier Baum.

Den første handler om hvordan man blir definert som en “meget stor online plattform”, og ikke. Dette er definert etter hvor mange brukere man har, og er ikke noe vi som e-handler kan måle. Selskaper har rapportert sine størrelser på ulike måter, og det er ingen klarhet i hvem som skal behandles som en "online plattform". Noen viser for eksempel til antall månedlige brukere, forklarer han.

Den andre dimensjonen omhandler hvordan Zalando selv klassifiserer seg som en hybrid virksomhet.

Zalando er en retailer, hvor 60 prosent av vår virksomhet dreier seg om wholesale, mens 40 prosent dreier seg om plattformvirksomheten vår. Retailere omfattes ikke av betegnelsen online plattformer, sier Baum.

Tredje og siste argument handler om at Zalando skal være en strengt kuratert plattform. De jobber med kjente og autentiske merkevarer, forteller Baum, hvor alt innhold fra partnere må godkjennes av Zalando selv før publisering.

Risikoen for at Zalando deler skadelig innhold er tilnærmet lik null. Det er derfor vi bestrider EUs betegnelse av Zalando som en “meget stor online plattform”. Veldig store online plattformer bør leve opp til høyere standarder, men Zalando er ikke en av disse. Vi følger loven, men er ikke enige i at vi er en veldig stor online plattform, det er ikke oss denne loven ble skapt for.

Aner ikke hvor lang tid det vil ta

Baum kan fortelle at Zalando fremdeles tvinner tomler og venter på at EU skal gi et signal tilbake. Han forsikrer at de i mellomtiden overholder alle reglene DSA innbefatter.

Så gjenstår det å se, klarer EU å forstå, og er de enige i klassifiseringen av Zalando som en hybrid virksomhet? Og hva vil i så fall dette å ha å si for fremtidig klassifiseringer av VLOPs?

Ifølge Zalando har ikke den europeiske domstolen gitt en tidsramme for hvor lang tid det vil ta å behandle anken deres, som forøvrig kan være det første reelle oppgjøret vi ser til DSA.

Det betyr at de i denne perioden vil kunne rammes av sanksjoner dersom de bryter loven. For eksempel hvis de manipulerer brukere til å gjøre ting de ikke ønsker – ved å flytte rundt på knapper eller skjule viktig innhold – eller om de ikke kan vise til at de jobber for å redusere risikoen for svindel og salg av piratkopierte produkter på egen plattform.

Da kan de få bøter på inntil 6 prosent av den årlige, globale omsetningen, eller i verste fall et midlertidig forbud mot at tjenesten kan operere i EU.

Del artikkel: