ANNONSE

EU tar frem storslegga – starter tilsyn mot flere tech-giganter

Tech-gigantene kan bli tvunget til å gjøre større endringer.
Ola Andersson

Det har knapt gått en måned siden EU's plattformlov, Digital Markets Act, trådte fullt i kraft. Men allerede nå bretter EU ermene opp og starter undersøkelser mot Amazon, Apple, Meta og Google. Konsekvensene kan bli omfattende endringer i selskapenes virksomhet.

Det var overraskende – sier ingen. EU-kommisjonen starter nå undersøkelser for å se på hvordan selskapene oppfyller kravene i Digital Markets Act (DMA), loven som trådte i kraft i begynnelsen av mars. (Les Netthandels oppsummering av hva loven innebærer her.)

Det som imidlertid er noe mer uventet, er at EU tar frem den store slegga og retter seg mot fire selskaper samtidig. For når EU nå tar sin nye plattformlov på alvor, velger de ut de største av de største: Amazon, Apple, Google (eller egentlig morselskapet Alphabet) og Meta.

Og EUs undersøkelser fokuserer mye på kjerneområdene i selskapenes forretningsmodeller.

Rettes mot selskapenes kjernevirksomhet

De undersøkelsene EU nå setter i gang, handler mer spesifikt om følgende områder:

1. Googles og Apples begrensninger av utlenking fra apper

Denne undersøkelsen fokuserer på DMA's ambisjon om å tvinge de største plattformene til å åpne seg mer opp. Her finner vi Apples regler som ikke tillater utviklere å lenke ut fra en app til for eksempel en side der man kan abonnere til en lavere pris enn inne i iOS-appen.

Både Apple og Google har gjort endringer i forbindelse med DMA, men nå uttrykker EU "bekymring" over at disse endringene ikke er tilstrekkelige da mulighetene for utlenking fortsatt omfattes av ulike begrensninger.

2. Googles tiltak for å forhindre at de gir seg selv urimelige fordeler

I forbindelse med DMA har Google gjort endringer i søkeresultatene sine, som blant annet innebærer at prissammenligningssider har fått en egen avdeling, en endring som foreløpig ikke er implementert i det norske markedet. Men EU er ikke helt overbevist om at Google til tross for disse endringene kan holde fingrene av fatet. Søkegiganten er altså fortsatt eier, spiller og dommer samtidig – også i underliggende tjenester som Google Shopping.

3. Apples tiltak for å gi brukerne sine mer valgfrihet

En styrke hos Apple (i alle fall ifølge dem som har låst seg fast i selskapets økosystem) er at alt henger sammen og bare fungerer. Men hvis du derimot vil gjøre ting på en annen måte enn den måten Apple har bestemt at det skal være på, blir det raskt reine kvantefysikken.

Et slikt tilfelle er muligheten til å velge hvilke apper og tjenester som skal være forhåndsvalgt i iOS. Med andre ord ting som hvilken tjeneste du helst vil bruke for kart eller musikk. Her har DMA tvunget Apple til å gi etter – som å spørre hvilken søkemotor brukeren foretrekker. Men selv i dette tilfellet er EU "bekymret" for at Apple ikke har gjort nok for å leve opp til DMA.

4. Metas betalingsstruktur

Siden GDPR trådte i kraft i 2018 har Meta på forskjellige måter brukt kreativ regnskapsføring for å unngå å be brukerne om uttrykkelig samtykke før de utsettes for personlig tilpassede annonser basert på brukernes egne data. Mot slutten av fjoråret kom det siste steget: godta personlig tilpassede annonser, betal for å unngå annonser og sporing helt eller slutte å bruke Metas tjenester.

Her føler EU at det "binære valget" ikke tilbyr noe reelt alternativ hvis man ikke samtykker. Hvis man ikke vil betale, er det eneste alternativet å si opp sin Meta-konto.

5. Om Amazon gir sine egne merker urimelige fordeler

Omtrent samme innvending som EU har mot Google, men her handler det spesifikt om at Amazon kan gi sine egne merker urimelige fordeler.

6. Apples nye avgiftsstruktur og vilkår for eksterne appbutikker

Den største endringen med DMA er at Apple for første gang åpne opp iOS slik at det blir mulig å installere apper fra flere steder enn App Store. Med nye avgiftsstrukturer for de som velger å distribuere appene sine på disse nye måtene. Nå skal EU vurdere om Apples endringer er tilstrekkelige eller om det kreves mer omfattende endringer for å leve opp til DMA.

Kan tvinges til enda flere endringer

Planen er at EU skal fullføre sine undersøkelser innen 12 måneder – noe som er litt av et rakettempo for EU. Ikke minst med tanke på de store spørsmålene som det prinsipielt dreier seg om.

Undersøkelsene i seg selv var forventet, men ikke at EU skulle ta et så ambisiøst helhetsgrep. Det mest interessante er at de to siste punktene, om Amazon og Apples app-avgifter, ikke er "undersøkelser" på samme måte som de andre. I stedet klassifiserer EU dem som "andre undersøkelsesmessige og anvendelsesmessige steg".

I EUs egen beskrivelse virker det som om de to sistnevnte, om man vil, handler om den lavere mistankegraden. At EU har mindre spontane innvendinger. Hvilket i så fall gjør det veldig overraskende at Apples avgiftsendringer havner her, med tanke på at det er den delen av DMA som konkurrentene har kritisert hardest.

Hva EU vil lande på med sine undersøkelser, gjenstår selvfølgelig å se. Men vi kan nok nesten helt sikkert gå ut fra at tech-gigantene vil bli tvunget til å gjøre enda flere endringer. Noen av dem sikkert ganske så store.

Del artikkel: