Om noe skal sies å være signaturen til Ikea-butikkene rundt om i verden, så er det kanskje maten - og da spesielt kjøttbollene -- som stikker av med seieren.
«Ikea-kjøttboller» er nærmest blitt et eget begrep på linje med det nye, norske verbet «å google».
Nå har restaurantsalget blitt så lønnsomt at møbelgiganten vurderer å åpne egne restauranter i flere storbyer, helt uten forstyrrende møbelelementer, skriver Business Insider.
Ikea har flere steder åpnet kortvarige pop up-restauranter, blant annet i Oslo, Paris, London og Toronto.
Mat for 16 milliarder
650 millioner mennesker over hele verden gikk i fjor mette hjem fra et eller annet varehus. 16 milliarder svenske kroner genererte dette inn i totalomsetningstallene for Ikea. Ikke rart at tanken om egen restaurantdrift er besnærende.
Ifølge finansnettstedet skal hver tredje kunde ha besøkt et varehus i 2016 bare for matens del.
Michael La Cour, adminstrerende direktør i Ikea Food, sier at den enorme summen nærmest druknet og nærmest gikk ubemerket hen i tallene fra møbelsalget. Han tror potensialet er der.
- Jeg håper våre kunder om noen år vil si: «Ikea er et veldig bra sted å spise - og forresten selger de møbler også», sier La Cour, ifølge Business Insider.
(Foto: Abdulla Al Muhairi/CC BY 2.0)