Men kundeklubben er et viktig verktøy for å kunne skape lojalitet til varemerket og for å hele tiden utvikle kundemøtet, uansett kanal, sier hun.
Elkjøps kundeklubb preges av nedsatte priser på ulike servicer, som for eksempel oppsett av data, montering av skjermbeskyttelse – og hjelp med overføring av data til en ny mobil. Kjeden og nettbutikken tilbyr dessuten forlenget åpent kjøp, klubbdeals, forhåndstilgang på utvalgte kampanjer, klubbdager og tilbud gjennom samarbeidspartnere.
Med hjelp av vår kundeklubb skaper vi dessuten en større forståelse av kunden gjennom tidligere interaksjoner, hva denne kunden foretrekker av kommunikasjon og tilbud. Det bidrar til at vi kan leve opp til de forventningene kunden har og forbedre kundereisen enda mer.
Men det finnes også utfordringer. Risikoen er at de som ikke er med i kundeklubben, føler seg utenfor.
Derfor jobber vi aktivt med å gjøre medlemskapet tilgjengelig for alle. Samtidig som vi kontinuerlig guider kundene våre gjennom medlemskapet via våre klubbkampanjer.
Hvordan jobber dere med å aktivere kundene?
Kundene skal alltid møtes av noe nytt og interessant når det kommer til budskap, kundeopplevelser og kampanjer. På denne måten skaper vi en dialog med kunden og engasjerer dem på et nivå som driver lojalitet.
"Bransjens eneste"
Norske Power har naturligvis også en kundeklubb. Robert van Toor, administrerende direktør for den svenske virksomheten, starter praten med litt selvskryt.
Vi har bransjens eneste kundeklubb som med én gang gir 2 prosent rabatt på alle kjøp. Det er et vinnende konsept for å skape kundetilfredshet, lojalitet og gjentakende besøk til oss.
Deres unike konkurransefordel, ifølge van Toor, ligger i at kundene selv bestemmer hva de vil kjøpe, i stedet for at elektronikkjeden velger ut et visst antall rabatter på visse rabatter, på deres vegne.
Finnes det noen ulemper med dette opplegget?
Nei, det er kostnadsfritt og man blir belønnet med 2 prosent rabatt på alle kjøp. Gjennom klubben kan vi dessuten ha en relevant dialog med medlemmene våre, noe vi ser at de setter pris på.
Mer gamification
Hvordan aktiverer Power sine kunder, da? Jo, blant annet med hjelp av skreddersydde tilbud og veldig personlig kundekommunikasjon.
De har også testet ulike typer av engasjerende gamification-aktiviteter.
Blant annet via Scratcher. Her kan både eksistrende og nye My Power-medlemmer delta og vinne eksempelvis My Power-bonus. Vår plan er å arbeide enda mer med gamification i fremtiden, sier van Toor.