ANNONSE

Med fagkunnskap og håndlagde smykker skal navnet holdes hellig

Med fagkunnskap og håndlagde smykker skal navnet holdes hellig
EKTE HÅNDVERK: En edel ring blir pleid av kyndige hender i gullsmedverkstedet hos David-Andersen i Oslo. Her er det ikke bare innleverte smykker som blir reparert. Gullsmedene gis også muligheten til å lage sine egne signatur-smykker.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Netthandel

David-Andersen og Finn Martinsen tror på tre ting for fremtiden: Flotte butikkutstillinger, fagkunnskap og ekte håndverk.

ANNONSE

Skal man skille seg ut fra konkurrentene i dag er det gjerne slik at man må tilby noe eksklusivt, eller noe som få andre kan være like gode på.

Gullsmed David-Andersen er skinnende gullklar på følgende:

- Fagkunnskap og ekte håndverk kommer aldri til å forsvinne fra vår verden.

Ordene kommer fra Finn Martinsen, administrerende direktør i kjeden som med sine seks forretninger og nettbutikk omsetter for rundt 120 millioner kroner i året.

LES OGSÅ: David-Andersen nettsatser med bloggere: - Vi skal være sympatisk eksklusive

Eget fag-akademi

I tillegg til å ha både urmakere og gullsmeder «in house», må samtlige ansatte gjennom et oppsatt opplæringsprogram som både består av fagopplæringsmoduler innen både gullsmedfaglig, diamanter, perler  og fargestener.

Det er også egne moduler i programmet som inneholder salgsopplæring med fokus på å forstå kundeadferden og kundereisen. Samlet bærer programmet navnet David-Andersen Academy.

- I et marked med mer opplyste kunder og bevisste kunder er det viktig at personellet er godt rustet så vi kan tilby den beste kundeopplevelsen i hvert enkelt tilfelle, sier Martinsen.

Ved veis ende skal alle kunne ganske mye om de ulike produktene som selges. Samlet viten om diamanter, perler, edelstener  - og gullsmedfaglig lærdom - skal manifestere seg hos de ansatte når de møter kundene i butikk eller på ulike digitale flater.

- Dette skal forhåpentligvis gjøre kundeopplevelsen bedre. Det er jeg temmelig sikker på, sier Martinsen, mens han viser Retailhandel.com rundt i butikken på Egertorget i Oslo.

Spennet er stort i det som skinner fra hyller og glassmontre. Fra rimelig til dyrt. Fra smått til stort.

- Ingen kunder er for små eller for store. Vi tilstreber å la alle få de beste kundeopplevelsene, forteller Martinsen.

Det er ikke bare enkelt å få lov til å skru på eksklusive klokker. De ulike merkene krever som regel at selv høyt kvalifiserte urmakere må sertifiseres av dem for at de skal få lov til å gå løs på urverkene.

- Våre urmakere har sertifisert seg hos de fleste store klokkeprodusentene. Så vi står godt rustet også på det feltet, sier Martinsen.

Inspirerende butikkutstillinger

Også hos David-Andersen går de fysiske butikkene og nettbutikken sømløst hånd i hånd.

Men det butikkene kan tilby, som bare er synlig på bilder på nett, er det fysiske aspektet ved å se og kunne kjenne på varene i butikkene ekstremt viktig for Martinsen.

- Derfor legger vi mye arbeid og krefter i å bygge en inspirerende og fin ramme i butikkene. Utstillingene og måten vi presenterer varene på skal forhåpentligvis inspirere kundene våre, sier Martinsen, som også sier at bildene i nettbutikken må være av et kvalitativt og inspirerende kaliber.

- For mange er nettet inngangsporten til å fysisk oppsøke en av butikkene våre.

Del artikkel: