I januar lanserte e-handleren Proteincompany.co på det norske markedet, og allerede etter 3 måneder har satsingen begynt å bære frukter.
I motsetning til da vi lanserte i Finland, har denne satsingen allerede lønnet seg, sier Mårten Åkeson, medgründer og administrerende direktør for Proteinbolaget, og fortsetter:
Vi oversatte nettsiden med hjelp av et egetutviklet script mot en AI som senket våre oppstartskostnader fra rundt en halv million til bare noen få tusenlapper. I tillegg til den utrolig kostnadseffektive lanseringen, har Norge startet veldig sterkt, og vi tror også her at markedet vil være lønnsomt innen 1-2 år.
Egne merkevarer
I tillegg til en internasjonal, omnikanal ekspansjon, har nettbutikken også hatt stor suksess med egne merkevarer, som har hatt positiv vekst ikke bare i egen netthandel.
Vi har fortsatt å satse hardt på vårt eget merke GAAM også utenfor vår egen netthandel, der vi har fått fine sentrale listinger hos de store dagligvarekjedene i løpet av året.
Det er særlig denne satsingen som reduserer selskapets totale resultat, men vi tror akkurat som med Finland at denne satsingen vil være lønnsom innen 2 år, sier Åkeson.
I februar fikk gründerne også muligheten til å kjøpe ut en av sine investorer, og dermed få tilbake større kontroll over selskapet. Og målet for de kommende årene er definitivt satt.
Det er særlig den økte lønnsomheten vi legger størst fokus på nå i løpet av 2024-2025, men innen 5 år er vår ambisjon å ta Proteinbolaget og våre egne merkevarer utenfor Norden og ut i Europa med over 1 milliard i omsetning med økt lønnsomhet. Både gjennom organisk vekst og oppkjøp.