Samle konverteringsdata
Lindberg foreslår å starte med en kampanjetype kalt Performance Max i Google Ads. Den kan håndtere annonsering i Google Shopping, men også for Google-søkeannonser. Men den håndterer også såkalt dynamisk produkt-remarketing – samt annonsering på YouTube.
Men i starten anbefaler vi ikke å gi Performance Max tilgang til alle annonseformatene før du har samlet nok konverteringsdata. Legg til flere ressurser først når du har fått nok konverteringsvolum. Deretter kan du begynne å åpne opp for flere formater, sier Karl Lindberg til Netthandel.
Hva er vanlige fallgruver og feil man gjør?
En vanlig feil er å senke budsjettet for tidlig før du har gitt nok data til Google Ads, som algoritmene kan jobbe med. Produktfeeden som brukes for annonsering i Google Shopping er ofte dårlig satt opp, der det mangler relevante attributter. Ofte mangler for eksempel GTIN (Global Trade Item Number, red. anm.) eller den nedsatte salgsprisen, som er to veldig viktige attributter.
Mange bruker også for generelle søkeord som ligger langt fra selve kjøpet. Man glemmer også ofte å legge til sitt eget varemerkes navn i sin generiske søkeannonsekampanje.
Gode tips der fra Karl! Men det er også viktig å tenke bredere om hvordan man markedsfører produktene sine. Alt handler ikke om Google Ads.
Hvor leter kunden etter inspirasjon?
Sofie Okstad, markedsføringssjef hos Gents, sier det er viktig å forstå kundens kjøpsreise og møte kunden med riktig kommunikasjon til rett tid. Virksomheten må stille noen grunnleggende spørsmål.
Er det en inspirasjonskunde eller en behovskunde? Og hvor leter da kunden etter inspirasjon eller fakta om hvordan de kan løse problemet sitt. Der må bedriften være synlig og samtidig ha stort fokus på det organiske, sier Sofie Okstad til Ehandel.
Hun mener også at det er viktig å være nisjepreget i kommunikasjonen sin. Fordi da er det enklere å slå gjennom og fremheve ens unike salgsargument, USP-er.
Kunden forstår da enklere hvorfor de bør velge akkurat ditt produkt. Fremhev også gjerne gründeren og hvorfor dere startet bedriften, altså bedriftens "why".
Jobb mye med videoinnhold!
Ebba Andersson er bare 17 år gammel, men har allerede startet et lite reklame- og markedsføringsbyrå for e-handlere. Hun går nå på en entreprenørutdanning på videregående skole, men satser allerede fullt ut på sitt firma.
Allerede som 12-åring solgte hun, via Instagram, kjepphester som hun sydde selv.
Jeg tjente 10 000 kroner på kort tid, men skjønte etter hvert at jeg heller ville hjelpe e-handlere med markedsføringen deres, sier Ebba Andersson til Netthandel.
Hun tror at mange e-handlere har mye å vinne på å bruke mer videoinnhold og brukergenerert innhold.
Det blir ofte bra når man – og dette er et eksempel fra en kunde jeg har jobbet med – for eksempel filmer noen skjeer med honning og legger det oppi en kopp te. Deretter har jeg lagt på en voiceover over videoen. Slike annonser fungerer ofte mye bedre i sosiale medier. Bannerannonser blir ofte for kjedelige og statiske.
Bruk AI-verktøy
Når man lager en annonse, er hennes tips til e-handlere å bruke forskjellige AI-apper som autogenererer innhold. Da får du raskt en fin presentasjon av tekster og bilder.
Men generelt sett er videoinnhold bedre. Statiske bilder fungerer bedre når man jobber med retargeting.