Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fra H&M till XXL – Dawid Gosciniak tar på seg en ny rolle hos sportsgiganten

Dawid Gosciniak er ny COO i XXL. // Foto: XXL
Får ansvar for XXLs tre markeder.
Jimmy Andersson

XXL ønsker å styrke kundemøtet, bygge en bedre opplevelse i butikk og heve operasjonell effektivitet over hele Norge, Sverige og Finland.

For å kunne lykkes med dette har sportskjeden rekruttert Dawid Gosciniak, som framover vil påta seg rollen som COO – en nyetablert rolle hos XXL.

Dawid vil tilføre mye ekspertise og visjon til teamet. Særlig viktig blir det å skape beste praksis og at vi sikrer en måte å jobbe på i hele selskapet. Her vil Dawid kunne bidra med sin lange erfaring i komplekse strukturer og jeg gleder meg til å få ham inn på laget, sier Freddy Sobin, CEO i XXL.

ANNONSE

I den nye rollen som COO vil Gosciniak blant annet få ansvar for XXLs tre markeder og en rekke sentrale funksjoner på konsernnivå, som Store Experience, Staff & Productivity, Security & Loss Prevention og kjedens verksteder.

Han vil da blant annet jobbe med XXLs styrking av omnikanal, forbedring av butikkonsepter, optimalisering av kundereisen og modernisering av XXLs operative modeller for å sikre høyest mulig effektivitet og lønnsomhet i detaljhandelsnettverket.

Det første jeg ønsker å gjøre er å møte mine nye kolleger. Og forstå organisasjonen, virkelig forstå strategiene og så utvikle en implementeringsplan basert på det. Jeg må også forstå hvem XXL-kunden er og hva som definerer dem, sier Gosciniak.

To tiår i H&M

Gosciniak har siden tidligere over to tiår med erfaring fra H&M, der han hadde ulike globale og regionale roller innen forretningsutvikling, salg, drift og kundeopplevelse. Nylig ledet han Store Experience & Commercial Unit, som han var med på å opprette.

Før det jobbet han som salgssjef for Kina, hadde flere lederfunksjoner i den globale ekspansjonsavdelingen og ledet etablering av nye markeder i Asia og Øst-Europa.

Gosciniaks beslutning om å gå til XXL ble påvirket av hans tro på selskapets potensial og et sammenfall med XXLs formål.

Jeg følte virkelig at denne rollen var skapt for meg og at jeg vil ha mye å tilføre. Det er også utrolig vekstpotensial i XXL og det er den merkevaren jeg har størst tro på av alle aktørene i segmentet i Norden, sier han.

Del artikkel: