Under NXT Nordic vil vi dykke dypt i konkrete verktøy og caser fra både lokale, internasjonale og globale aktører, samtidig som vi gir et overblikk over de muligheter og utfordringer som ligger foran netthandelsbransjen. Vi vil se på trender her hjemme, men også hva de større globale aktørene gjør, og hvordan de posisjonerer seg i et konkurransekraftig marked hvor landegrenser ikke spiller noen rolle.
Forberedelsene til NXT Nordic er godt i gang og vi har allerede landet den perfekte duo som skal lede oss gjennom dagen, nemlig Eirik Norman Hansen og Hans-Petter Nygård-Hansen.
I år som i tidligere år vil vi på hovedscenen presentere tre ulike emner, med tidsriktige og viktige keynotes. I messeområdet vil NXT Stage være i fokus, hvor Nygård-Hansen tar styringen og leder oss gjennom spennende paneldebatter.
Årets emner på hovedscenen er følgende:
- Teknologien som driver neste generasjon netthandel
- Sikker innsikt for større avkastning
- Techspertene
Global gigant til NXT
Selv om vi kan røpe at programmet allerede er tilnærmet fullbooket, vil vi avvente litt med å gå ut med hele programmet til mer er spikret.
Men, vi kan i dag røpe én av foredragsholderne under emnet Techspertene. Og det er Amazon.
Netthandelsgiganten har jobbet med KI siden tidlig 2000-tall. I fjor bikket Amazon 2 milliarder kroner i omsetning i nabolandet Sverige, og det er med skrekkblandet fryd at netthandelsbransjen i Norge og Norden har sett markedsplassen bevege seg nærmere og nærmere de siste årene.
Hvordan sikrer en av verdens største netthandelsaktører seg fordeler med den nyeste teknologien? Hvordan påvirker den raske utviklingen deres plattform, logistikk og ikke minst kundeopplevelsen? Dette og mer får vi høre i Oslo Spektrum 23. oktober.
"Norske eksportsuksesser"
Christopher Skogfeldt, Manager hos Amazon Sverige, og Andreas Baller, Head of Marketplace hos Amazon Sverige, vil gjeste scenen og fortelle om Amazons “customer obsession”.
Vi har sikret oss en prat med førstnevnte, og benytter sjansen til å høre mer om både hva vi kan forvente i oktober, men også hvordan det står til med Amazon her oppe i nord.
Vi vil gi et innblikk i hva det vil si å være customer obsessed, som vi er på Amazon. Vi skal dele hva det innebærer rent konkret, og ikke minst snakke om hvordan norske e-handlere kan bruke dette til å skape resultater, forteller Skogfeldt til Netthandel.
Naturlig nok ser også Amazon dette som en mulighet til å ta tempen på norsk netthandel, ikke ulikt Shein da de i fjor høst gjestet NXT Stage.
Vi skal også fortelle hvordan norske e-handlere kan bruke markedsplasser, som Amazon, for å kunne bli norske eksportsuksesser. Det er viktig for oss å vise at man kan bo og leve hvor som helst i Norden, og med hjelp av markedsplasser nå ut til Europa og hele verden, fortsetter han.
Om man som norsk forbruker i dag ønsker å handle hos Amazon, blir man ikke sendt til deres svenske markedsplass, som man kanskje tenker er mest naturlig. Nei, men kan velge mellom å handle fra Tyskland eller UK.
Det er de beste butikkene man har å velge mellom i dag. Norske selskaper, e-handlere, kan vi hjelpe med salg fra den svenske nettsiden, forklarer Skogfeldt.
Ved spørsmål om hvorfor det er enklere for Amazon å shippe varer til norske forbrukere fra UK og Tyskland, fremfor Sverige, har ikke Skogfeldt et konkret svar.
Nei, det er enklest å handle fra Tyskland eller UK, sier han.
"Følger med på markedet, også i Norge"
Med stadig større global konkurranse, blant annet fra Temu og Shein, er det desto viktigere for Amazon å fortsette utviklingen av teknologiske hjelpeverktøy i kampen om kundene.
Men det virker ikke Skogfeldt særlig bekymret over.
Vi har brukt KI i 25 år for å forbedre kundeopplevelsen. Det begynte med produktanbefalinger hvor kunden fikk forslag som “Andre som har kjøpt dette produktet, kjøpte også...”. Dette bygde på KI, men nå er det naturlig nok mer utbredt.
Alle initiativer fremover vil på en eller annen måte ha med KI å gjøre, når alt handler om å gjøre handelen enklere for både forbrukere og selgere, sier Skogfeldt.
Og hva så med konkurransen? Temu har, til tross for en rekke advarsler fra både Forbrukerrådet og diverse talspersoner i media, fått et godt fotfeste i Norden, også i Norge.
Ofrer Amazon Temu en tanke?
Hos Amazon sier vi at vi at vår obsession er på våre kunder, ikke konkurrenter. Men når det er sagt så følger vi så klart med på det som skjer i markedet, også i Norge.
Vi har kontroll på det som skjer blant flere aktører, inkludert Temu. Men, vi har mange aktører som gjør det samme som oss, på mange markeder, så vi er mest fokusert på å skape tjenester som kundene setter pris på. Temu er ikke noe som påvirker oss spesifikt, forsikrer Skogfeldt.
Vil skape et bedre Amazon for Norge
Skogfeldt er, som mange andre svensker, overraskende glad i Norge. Han forteller at han gleder seg til NXT Nordic, både for å oppleve den norske kulturen og for å få muligheten til å treffe lokale e-handlere.
Så gleder vi oss selvfølgelig til å få muligheten til å treffe norske e-handlere, inspirere dem og lære av dem – høre mer om hva de ønsker – slik at vi kan skape et bedre Amazon for det norske markedet, sier han.
Ved spørsmål om han kjenner særlig til norske e-handlere, svarer Skogfeldt at han i hvert fall kjenner godt til – ja, du gjettet riktig – Norges største markedsplass, Finn.no.
Og jeg tror markedsplasser vil spille en mye større og viktigere rolle fremover i Norge og Norden generelt. Vi ser tendenser i Europa og Asia som viser at en stadig større andel av netthandel skjer via markedsplasser.
Det er kanskje et litt nytt område for Norden. Da må vi i så fall lære dem at de kan kjøpe mange ting på ett sted, at det er smidig og enkelt. Det jobber vi hele tiden med, å fortelle om alle disse fordelene, avslutter Skogfeldt.