Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nær 70 prosent av B2B-markedet er nå digitalt: "Stor vilje"

Malin Bodolla, markedsdirektør hos Litium. // Foto: Litium
Gigantene er spesielt positive.
Jimmy Andersson

Digitaliseringen innen B2B, og e-handel mellom bedrifter, er i sterk fremgang. Det viser en ny undersøkelse fra Litium som for åttende år på rad har gitt ut sin e-handelsrapport, Nordic Digital Commerce in B2B, med fokus på nettopp B2B-selskaper.

Rapporten baserer seg på svar fra over 900 nordiske B2B-selskaper, og årets utgave skal vise "en voksende optimisme".

ANNONSE

I år ser vi hvordan B2B-selskapene er betydelig mer optimistiske sammenlignet med i fjor. Det er en sterk vilje og drivkraft for å vokse den digitale B2B-virksomheten. Driverne bak en satsing på digital handel har også endret seg over årene. Fra å ha hatt interne forbedringer i fokus, retter man nå blikket utenfor det egne selskapet, sier Malin Bodolla, markedsdirektør hos Litium og ansvarlig for studien.

68 prosent av de spurte driver i dag salg via ulike typer av digitale kanaler, og av disse er det 40 prosent som driver en mer tradisjonell e-handel. Av de som selger via digitale kanaler, forventer 71 prosent at det digitale salget vil øke i løpet av de neste tre årene.

Så mange som 68 prosent forventer tosifret vekst, skriver Litium.

Og de virkelig store selskapene er enda mer positive. Blant selskapene med en omsetning på over 580 millioner kroner (€50M), forventer 81 prosent at den digitale handelen vil vokse i fremtiden.

Verdt å nevne er også at av selskapene som selger via digitale kanaler, er nesten en tredjedel av salget deres digitalt.

Hva skjer så med de B2B-selskapene som ikke har noen digitalt salg i dag? Vel, av disse planlegger en fjerdedel å lansere en e-handel innen tre år.

Del artikkel: