ANNONSE

Vinner gjev pris: Familiebedriftens dørmatter gjør storsuksess – doblet eksporten til USA

F.v.: Egil Sundet v/Norsk Industri Designindustrien, gründer av Heymat Sonja Dønne og adm. dir. Cecilie Garfalk, og Ragnhild Grytten v/NID. // Foto: Melissa Hegge
Omsetningsveksten er drevet av eksport.
Linn Adine Andersen

Denne uken gikk årets Designindustrikonferanse av stabelen, i Nasjonalmuseet, Oslo. Her ble prisene for Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger samt Klassikerprisen delt ut.

Og vinneren av førstnevnte pris, Årets eksportbedrift, ble familiebedriften Heymat som produserer dørmatter av resirkulerte plastmaterialer.

Juryen mener Heymat, som selger produktene via nettbutikk i tillegg til sine forhandlere, setter ny, norsk design på det internasjonale designkartet.

Heymat har siden første kolleksjon ble lansert i 2016 hatt en kompromissløs plan for eksport med blant annet strategisk deltakelse på internasjonale messer og møteplasser. Etter at bedriften ble etablert har de hatt en stor omsetningsvekst hvor mye av veksten er eksportdrevet. Deres produkter har blitt svært populære, spesielt i USA hvor eksporten har vokst betydelig, og ble doblet i 2023. Eksportandelen er økende, og var i fjor på 54 prosent, skriver juryen i sin begrunnelse.

"En anerkjennelse av arbeidet vi har gjort"

Heymat AS er selskapet hvor salg utenfor EU registreres, inkludert Norge. Dette selskapet omsatte i 2022 for 19,5 millioner kroner etter rekordåret 2021 hvor omsetningen endte på 24 millioner.

Suksessoppskriften vår er å kombinere solid fagkompetanse fra den profesjonelle dørmatteindustrien med samarbeid med dyktige norske designere, sier Sonja Djønne, som er gründeren bak Heymat.

Hun startet Heymat sammen med mannen Thoralf Lian i 2016. I dag er Heymats største marked USA, hvor salget doblet seg i løpet av fjoråret.

For å kunne korte ned reiseveien har selskapet etablerte matteproduksjon og lagerkapasitet i både USA og Europa. Alle dørmatter solgt i Europa er produsert i Europa, mens 80 prosent av dørmattene solgt i USA er produsert i samme land.

Prisen Årets eksportbedrift henger høyt, med store norske merkevarer blant tidligere vinnere. Vi ser på nominasjonen som en anerkjennelse av det arbeidet vi har gjort og de resultatene vi har oppnådd ute i markedene de siste årene, sier Cecilie Garfalk, administrerende direktør i Heymat.

Del artikkel: