ANNONSE

Slik velger du rett plattform: Her er ekspertens beste tips

Robert Zwarg, gründer og adm. dir. i 24Nettbutikk // Foto: 24Nettbutikk
Disse spørsmålene er gjengangere hos plattformleverandøren.
Linn Adine Andersen

Et av de første spørsmålene en som vil starte nettbutikk må stille seg er hvilken netthandelsplattform en skal velge.

Man kan selvfølgelig alltid bytte plattform lenger nedover linja, hvis en skulle være misfornøyd, men dette alternativet krever både tid og penger. Derfor anbefaler vi at du legger ned god tid til å vurdere ulike plattformer og leverandører før det endelige valget tas.

I vår første guide om hvordan man velger riktig plattform, deler Robert Zwarg sine beste råd til deg som skal starte din egen nettbutikk. Han forteller blant annet hva en plattform bør inneholde, og de ulike fordelene du møter ved veiskillet mellom Plug & Play-løsninger og å samarbeide med et byrå når du skal sette opp din nettbutikk.

Les vår første guide om valg av nettbutikkplattform her.

I denne artikkelen vil Zwarg, gründeren av netthandelsplattformen 24Nettbutikk, dele vanlige spørsmål han får daglig fra e-handlere som skal starte sine nye nettbutikker, og samtidig svare på dem.

Områdene det oftest stilles spørsmål om er frakt og betaling, design, priser, utenlandssalg, regnskap, dropshipping, supportsider og domenetilknytning.

Vanlige spørsmål fra e-handlere som skal velge plattformløsning

Frakt og betaling

Hvilke frakt- og betalingsleverandører kan butikkløsningen tilby, og til hvilken pris?

Dette markedet er styrt av noen få leverandører. På frakt har vi Posten Bring, Postnord og Helthjem. Alle nettbutikkleverandører tilbyr disse fraktmåtene, men til noe forskjellig pris, forteller Zwarg.

Han forklarer at leverandørene av nettbutikkplattformer har ulike avtaler med fraktleverandørene, som naturlig nok resulterer i at de fleste tilbyr ulike priser til sine kunder igjen: altså deg som skal starte en nettbutikk.

Det er derfor viktig at du selv setter deg inn i hvilke fraktavtaler de ulike nettbutikkleverandørene tilbyr.

Hva gjelder betalingsløsninger er markedet lignende. De samme løsningene går igjen hos samtlige nettbutikkplattformer, som Klarna, Vipps og PayPal, og så har du noen plattformer som i tillegg tilbyr løsninger fra Svea, Riverty og Stripe, med flere.

Både Klarna og Vipps har samme prismodell uavhengig av hvilken nettbutikkleverandør butikkeier velger. Dette betyr at butikkeier må betale samme pris for de ulike betalingsleverandørene uavhengig av valg av nettbutikkleverandør, legger Zwarg til.

Jeg skal selge mest til bedriftsmarkedet. Hvilke funksjonalitet og betalingsløsninger passer best til B2B?

Betalingsmarkedet for B2C-salg er modent og har vært det i mange år. Skal man imidlertid selge til bedrift (B2B), har betalingsmarkedet vært mangelfull. Nå har en norsk aktør - Two - etablert seg, og er for B2B-markedet det Klarna er for B2C-markedet. Dette betyr at en butikkeier kan selge til bedrifter helt uten risiko, da Two kjøper fordringen og tar risikoen for om bedriften betaler.

Han legger til at de som skal selge B2B ofte også trenger funksjonalitet til ulike kundegrupper, for å kunne differensiere pris til ulike kundesegmenter.

Dette er uansett funksjonalitet de fleste Plug & Play-løsninger tilbyr, sier Zwarg.

Design

Hvilke grafiske muligheter har jeg for design av nettbutikken min?

Førsteinntrykket til en nettbutikk er viktig og mange butikkeiere er interessert i å vite hvilke muligheter de har for design av nettbutikk. Om en velger en Plug & Play-løsning vil butikkeier ha en rekke ulike themes (designmaler) å velge blant.

Men en kan også velge å betale plattformleverandøren for å lage et skreddersydd design dersom ingen av de forhåndsproduserte malene faller i smak, eller om man har behov for et helt konkret design.

Velger man derimot å sette opp nettbutikken med et byrå, inkluderes ofte designarbeidet i den totale pakkeprisen.

Priser

Hvor mye koster det å starte en nettbutikk?

Som nevnt tidligere kan det være både kostbart og tidkrevende å bytte plattformløsning senere i løpet. Men realiteten er at man ofte ikke sitter på alle svarene ved oppstart – og dersom du ikke er helt sikker på om produktene du skal selge vil slå an i markedet kan det lønne seg å starte med en Plug & Play-løsning fremfor å gå all in med et byrå fra start.

Det er stort sett ikke binding på mer enn én måned for en minimumsløsning, og det er også alt en butikkeier trenger å betale for å få en fullt funksjonell nettbutikkløsning klar til å tas i bruk, svarer Zwarg.

Standard priser for Plug & Play-løsninger og å sette opp en nettbutikk via et byrå finner du her. 

Lansering i utlandet

Jeg vil lansere utenfor Norge. Tilbyr plattformen støtte for salg til utlandet?

Om en butikkeier skal satse i utlandet tilbyr de aller fleste Plug & Play-løsningene støtte for flere språk og valutaer. Internasjonale frakt- og betalingstilbydere er også noe de fleste nettbutikkplattformer tilbyr.

Økonomi og regnskap

Hvilke regnskapsprogrammer støtter de ulike plattformene? 

Alle nettbutikkleverandører har i dag støtte for de aller fleste regnskapsprogram i dag. Dette være seg Tripletex, Fiken, 24SevenOffice, Poweroffice eller Visma-programmer. Dette bør derfor ikke være utslagsgivende for valg av plattform.

Dropshipping

Støtter plattformen droppshipping?

Dette er spørsmål vi får jevnlig og de fleste Plug & Play-løsninger støtter droppshipping, hvor varer blir sendt direkte fra leverandør til sluttkunde.

Support

Tilbyr butikkløsningen support, og i så fall, hva koster det? 

Her er det store forskjeller i markedet. Noen har gratis support, noen har en kombinasjon slik at noe er gratis og noe koster, noen har utenlandsk support og atter noen gir ikke butikkeier mulighet til å snakke med en kundesupporter i det hele tatt, og vedkommende må selv forsøke å finne svaret på problemet via egne supportartikler. Så her er det store variasjoner i pris fra butikkløsning til butikkløsning, om løsningen er en Plug & Play-løsning eller fra et byrå.

Domenetilknytning

Hvordan knytter jeg domenenavnet mitt opp til butikken? 

Dette er et spørsmål som går igjen og som blir løst svært forskjellig fra butikkløsning til butikkløsning. De fleste Plug & Play-løsninger har gode hjelpesider hvor hvordan dette gjøres.

Byrå-behovet kan melde seg når lagerlogistikken kompliseres

Zwarg slår avslutningsvis et slag for Plug & Play-løsninger for nye e-handlere som vil satse på netthandel.

Han mener at det er svært få som trenger å ansette et byrå for å sette opp en nettbutikk, da det finnes såpass mange gode Plug & Play-løsninger på markedet.

Større etablerte kjeder har imidlertid et større behov for hjelp av et byrå, da logistikken til slike kjeder ofte er avanserte og kravene til tredjepart-integrasjoner er stor, forklarer Zwarg.

Han forteller videre at de fleste e-handlere som vokser til en viss størrelse, vil på et tidspunkt trenge hjelp fra et byrå.

Det vi ser er at Plug & Play-løsninger fint kan håndtere omsetning i flere hundremillioners-klassen, men at butikkeiere ofte går over til byråer og mer kostbare løsninger når kravet til lagerlogistikk øker, og det å ha oversikt over lagerbeholdning – gjerne i flere land – melder seg, avslutter han.

Del artikkel: