Nedgangen skyldes forbrukerklimaet og press på bruttofortjenesten. Imidlertid ble lønnsomheten støttet av gode prestasjoner på sentrallageret og en disiplinert kostnadskontroll, står det å lese i rapporten
Norge står sterkt
Men hvordan har salget gått i hvert av landene? Vel, i Finland økte kjeden salget med 3,7 prosent til 550 millioner norske kroner, mens det i Sverige stoppet på straks over 515 millioner. En økning på 4,8 prosent.
Norge, der Musti for øyeblikket har 78 butikker samt nettbutikk, er markedet som går sterkest akkurat nå. Salget i landet økte med 12,4 prosent til nesten 202 millioner norske kroner.
Justert EBITDA økte med 14,1 prosent til 42,5 millioner kroner, støttet av et godt salg og en disiplinert kostnadskontroll, til tross for en ugunstig utvikling av valutakursene, står det i rapporten.
I løpet av kvartalet åpnet Musti-gruppen også 12 egeneide butikker, mens en franchisebutikk har åpnet, og fire franchisebutikker har forlatt kjeden.
Samtidig skjer nå over en fjerdedel av alt salg over nett. Nettsalget økte i løpet av kvartalet med 11,9 prosent til 319 millioner norske kroner.